Prisindikasjon på Audis første elbil

Audi-konsernet i Tyskland går i dag ut med en prisindikasjon på Audi e-tron. Merkets første elbil får sin verdenspremiere rett etter sommeren og rundt 4000 norske kunder har reservert en plass i køen for bilen.

Avbildet modell er prototypen av Audi e-tron.

Under Audis årlige pressekonferanse i Ingolstadt indikerte Audi AG i dag en pris på 80.000 Euro for Audi e-tron i Tyskland. Dette er en tysk prisindikasjon som inkluderer 19 prosent moms, noe det nå er elbil-fritak for i det norske markedet.

- Dette er en prisindikasjon som viser at bilen kanskje er innen rekkevidde for enda flere enn de som i dag har reservert en plass i køen. Vi forventer veldig god tilgang på biler til det norske markedet og vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Prisen som ble delt av Audi AG er ment som en indikasjon. Derfor kan det komme endringer før det åpnes for bestilling.

- Samtidig er vi trygge på at tallet som ble delt i dag gir en god pekepinn på prisnivået for Audi e-tron, sier Sinervo.

Prototypen av Audi e-tron ble forrige uke vist frem på bilutstillingen i Genève. Da ble det samtidig klart at bilen får en hurtigladekapasitet på 150 kW, at den kommer med fem seter og mulighet for hengerfeste.

Rundt 250 prototyper av Audi e-tron testes nå verden over, under alle slags ekstreme kjøreforhold, før man starter masseproduksjonen senere i år. De første demonstrasjonsbilene skal ankomme landet mot slutten av 2018 og de første kundebilene planlegges utlevert rett over nyttår.

Audi e-tron quattro concept er utstyrt med et batteri på 95 kWh og for konseptutgaven viser man til over 500 km rekkevidde etter NEDC-syklusen. Endelige tall for prototypen og etter hvert den produksjonsklare utgaven er ikke oppgitt ennå.

- Dette er en bil som blir perfekt for norske forhold. Audi e-tron er en stor SUV med høy bakkeklaring, quattro firehjulstrekk og lang rekkevidde, sier Sinervo. Reservasjonslisten til Audi Norge viser også at reservasjonene kommer fra alle deler av landet, også i stor grad fra kunder som bor utenfor storbyene.

Den produksjonsklare utgaven av bilen får sin verdenspremiere i august i Brüssel, byen hvor bilen også skal produseres. Mer konkret informasjon om utstyr, priser og annet kommer i forbindelse med at det åpnes for bestilling til høsten. Da vil de med en plass i reservasjonskøen få anledning til å legge inn bestillinger før det åpner for resten av markedet.