Prisekspertens råd: -Kjøp TV under fotball-VM – etterpå blir det dyrere

Del
Nettsøk etter priskupp på TV-er har tatt seg kraftig opp de siste ukene. Omfattende prisstatistikk viser at det stort sett er billigere å kjøpe ny TV mens de store mesterskapene ruller på skjermen. Etterpå går prisen opp igjen på mange av de mest populære modellene.
Carolina Appelqvist
Carolina Appelqvist

Nordmenn vil se fotballfesten på store skjermer.Den norske pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no har sammenlignet priser på 10 utvalgte TV-modeller i ukene før, under og etter de fire store, TV-sendte mesterskapene siden 2016: Fotball-EM 2016, Rio-OL 2016, Ski-VM 2017, og vinter-OL tidligere i år.

-Trenden er soleklar. Gjennomsnittsprisen på TV’er, henholdsvis èn uke og èn måned før mesterskapet, var høyere enn under selve mesterskapet. Én uke etter mesterskapet var snittprisen høyere igjen, og tre-fire uker senere var den, med få unntak, på sitt høyeste på alle disse målepunktene. Det var altså billigere å kjøpe TV under selve mesterskapet, enn før og etter, forteller Norgessjef Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.

Av prisstatistikken ser Prisjakt-sjefen samme tendens før fotball-VM, som nå sparkes i gang i Russland.

-Søkeaktiviteten på TV-er økte markant fra rundt 20. mai, samtidig som prisene på en rekke produkter er blitt gradvis lavere de siste ukene. Men mye tyder altså på at du bør vente til mesterskapet har startet før du eventuelt kjøper ny TV, sier Carolina Appelqvist.

Tusenlapper å spare

-I vinter kunne man eksempelvis spare mellom 1000 og 6000 kroner på seks av de 10 TV-ene vi undersøkte, avhengig av når man kjøpte produktet, innenfor en tidshorisont på cirka to måneder. Det viser hvor viktig det er å følge med og hele tiden sjekke prisutviklingen på nett, sier Appelqvist.

65 tommer mest populært

Oversikten viser også at nordmenn nå gjør seg klare for fotball-VM på store skjermer:

-Samtlige av de 25 mest søkte TV-ene er 55-tommere eller større. Hele 68 prosent har søkt på TV over 65 tommer, og èn av fire søker skjermer som er 75 tommer eller større. Nordmenn ønsker virkelig mesterskapet hjem i stua, sier Appelqvist.

Samsung topper

Markedsleder Samsung topper listen over de mest søkte TV-ene fra 1. mai til 11. juni (41% av søkene), etterfulgt av LG (21,6%), Philips (12,6%) og Sony (9,4%). De samme produsentene hadde faktisk de mest populære produktene før, under og etter alle mesterskapene som inngår i oversikten fra Prisjakt.no.

Topp 5 mest søkte TV-er siste 30 dager:

- Samsung QE65Q7F: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4175072

- Samsung UE58MU6125: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4526414

- Samsung UE55MU8005: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4264996

- Samsung UE65NU7455: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4767306

-  LG OLED55C7V: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4095124

  

Gjennomsnittlig prisutvikling på 10 mest søkte TV-er hos Prisjakt.no før, under og etter store, TV-sendte mesterskap (2016-2018): 

Mesterskap/

Prisutvikling

1 måned før mesterskap

1 uke før mesterskap

Under mesterskap

1 uke etter mesterskap

1 måned etter mesterskap

9-25 februar 2018 OL

13682

14342

13392

14371

14783

21 feb-5 mars 2017 Ski VM

13341

13491

12631

14081

13941

10 juni-10 juli 2016 Fotball EM

13223

16771

12982

14391

17104

5-21 august 2016 OL

7494

9906

9376

9866

10266

 Bildetekst (1): Tabellen viser prisutviklingen på 10 utvalgte TV-modeller før, under og etter utvalgte mesterskap i perioden 2016-2018.

Bildetekst (2): Norgessjef Carolina Appeiqvist i Prisjakt.

 

For ytterligere innsikt netthandel, eller utfyllende kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Bilder

Carolina Appelqvist
Carolina Appelqvist
Last ned bilde
Prisutvikling
Prisutvikling
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.

 

Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.

 

Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye