Prisekspertenes råd: Slik finner du de beste Black Friday-kuppene

Del
Fire av 10 nordmenn forbereder seg på å åpne lommeboken neste fredag, på årets største handledag - Black Friday. Men ikke alle produkter blir billigere denne dagen. Prisekspertene råder nordmenn til å forberede seg godt før en shoppingtur rundt i den støyende rabattjungelen.
Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no
Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no

I en fersk, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for Prisjakt.no, svarer 40 prosent av alle nordmenn at de planlegger shopping på årets Black Friday.  Det indikerer at trafikk og køkaos i butikkene blir minst like stort som i fjor.

-I år havner den store salgsdagen på fredag 24. november. Men stadig flere butikker starter megasalget mange dager i forveien, og forlenger perioden etter Black Friday. I jakten på nedsatte priser er det viktig å planlegge, sammenligne produkter og priser, og å være bevisst på hva man kjøper - og på tidspunktet for å gjøre en god handel. Mange produkter er nemlig billigst på helt andre dager, forteller daglig leder Carolina Appelqvist i prissammenligningstjenesten Prisjakt.no.

 Fra ”day” til ”week”

Black Friday – den store handledagen på den inneklemte fredagen etter høsttakkefesten Thanksgiving - er historisk sett et amerikansk fenomen, som også markerer starten på julehandelen. Det siste tiåret har dagen blitt et globalt megafenomen.

-Handelsstanden har utvidet Black Friday til å bli Black Week. Svartefredagen forlenges ytterligere med Black Weekend, før mange velger å avslutt salgskampanjen med Cyber Monday påfølgende mandag. Ja, i år tyvstartet de store elektronikk-gigantene faktisk salget allerede forrige lørdag, 11. november, med Singles’ Day. Det er lett å la seg friste, og å miste oversikten. Derfor må forbrukerne være smarte og bevisste når de jakter de gode kuppene, forteller Carolina Appelqvist.

Ikke alt er like billig

Prisjakt.no er Norges største, og eneste uavhengige, pris- og produktsammenligningstjeneste på nett, og sammenligner over 4 040 000 priser på 491 000 produkter fra 2436 nettbutikker.

Selskapets research fra Black Friday i 2016 viser at cirka 40 prosent av produktene gikk ned i pris denne dagen. Blant disse var det i gjennomsnitt 20 prosent prisreduksjon, sammenlignet med laveste pris på produktet uken før.

-I en studie har vi sammenlignet prisen på de 10.000 mest populære produktene fra oktober i fjor til januar i år. I denne perioden var Black Friday totalt sett den dagen med best tilbud og laveste priser på flest produkter, etterfulgt av salget i romjulen og i januar. Men kundene bør være oppmerksomme på at mange produkter også går opp i pris, noe som er lett å overse blant alle tilbudene. At det er stort prisavslag på èn bestemt modell, betyr ikke at liknende modeller er på sitt billigste samme dag, sier Carolina Appelqvist.

Mest opp og ned i pris i 2016

Øverst på listen over produkter som det antagelig lønner seg å kjøpe på Black Friday, står elektronikk (hodetelefoner, TV, smartklokker, mobilhøytalere), skjønnhetsprodukter, parfyme og sportsutstyr (vinterjakker, skallbukser og treningssko). I fjor var den gjennomsnittlige prisnedgangen på slike produkter mellom 15-36 prosent, mens enkelte produkter ble solgt til halv pris, eller enda rimeligere.

Men: Enkelte produktekategorier gikk faktisk opp i pris så mye som 15 prosent i gjennomsnitt på Black Friday. Blant kategoriene som gikk opp i pris under Black Friday i fjor, finner vi også skallbukser,  løpesko, barnevogner, parfymer, hodetelefoner, enkelte TV’er og hjemmekinopakke.  Flere av disse kategoriene hadde imidlertid også enkeltprodukter med stor prisnedgang.

  

Her er Prisjakt-sjefens beste tips til deg som vil handle smart på nettet på Black Friday:

  • Forbered deg: Ved å automatisere rabattsøket og opprette et varsel på et produkt, vil du få melding på mail, eller pushvarsel på mobilen hver gang en butikk setter ned prisen.
  • Sjekk prishistorikken: Dermed kan du se hvordan produktets pris har utviklet seg over tid. De aller fleste priser varierer fra sesong til sesong, uke til uke. Gjennom å bruke en nettbasert prissammenligningstjeneste kan du for eksempel se om prisen har vært jevnt fallende og kanskje dermed blir enda lavere.
  • Vit hva du skal kjøpe: Sjekk produktkoden til produktet du skal kjøpe. Et kjapt nettsøk eller skanning av strekkoden i sammenlignings-appen viser deg nøyaktig hva slags produkt det er snakk om, og du kan sammenlikne tilbudene på eksakt samme produkt.
  • Sammenlign priser: Se på prisen, ikke avslaget. Hvis du sammenligner prisen hos flere butikker, er du sikker på å få med deg den virkelige prisnedgangen. I visse tilfeller kan faktisk ordinær pris i en butikk være billigere enn salgsprisen i en annen butikk. Skal du kjøpe større ting, husk å sammenligne nyprisen med bruktpris på for eksempel Finn.no. Også her kan det være hundre- og tusenlapper å spare.
  • Ikke la deg villede. Husk at prisgaranti ikke alltid betyr at butikken du skal handle i har den laveste prisen. Gjennom app’en for prissammenligning kan du dokumentere overfor butikken at prisen du tilbys ikke er den laveste, og at butikken derfor må senke prisen du skal betale ytterligere.
  • Behold prisvarsel-søket. Selv om du har kjøpt produktet du lette etter, bør du beholde søket. Hvis du innen 30 dager oppdager at produktet selges enda billigere hos en annen forhandler, har flere butikker en prisløfte-garanti som gir deg differansen tilbake.
  • Husk å sjekke fraktkostnaden. Noen ganger er ikke den billigste butikken lenger så billig når du inkluderer fraktkostnaden.
  • Ikke glem moms og toll: Husk at du må betale 25 prosent moms hvis du handler i internasjonale butikker, og kjøpet er over 350 kroner. For klær og matvarer tilkommer tollavgift. Den som frakter varen tar ofte også betalt for fortollingsjobben.
  • Vær klar over begrenset utvalg. Sjekk om butikken faktisk har varen på lager, gjennom å sjekke lagerstatus i nettbutikken eller på app’en.

 Bildetekst: Daglig leder Carolina Appelqvist hos Prisjakt.no

For ytterligere innsikt om Black Friday eller utfyllende kommentarer kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Nøkkelord

Bilder

Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no
Carolina Appelqvist, daglig leder hos Prisjakt.no
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.  Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.

Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.

Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye