Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Pris til Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon er vinneren av Cathinka Guldberg-prisen 2018. Prisen ble delt ut av statsminister Erna Solberg under Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenbergs festforestilling i Operaen søndag kveld.

Det er Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg som har opprettet prisen i forbindelse med 150 års-jubileet for at Cathinka Guldberg grunnla moderne sykepleie i Norge.

Kirkens Bymisjon er en verdig vinner. Det er få andre som gjør en så stor innsats for de aller svakeste i Norge. Fra oppsøkende kontakt og nærvær i rus- og gatemiljøene, til et bredt profesjonelt arbeid med helse- og omsorgstilbud til alle aldersgrupper. Bymisjonen forbindes med hjertevarme og høy kvalitet i Cathinkas ånd, sier administrerende direktør Vidar Haukeland i Diakonissehuset Lovisenberg.

Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal tok i mot prisen på vegne av Kirkens Bymisjon. Hun takket for prisen og uttrykte glede over at Kirkens Bymisjon mottar så mange fine tilbakemeldinger. Inntektene fra høstens tv-aksjon i NRK gikk til Bymisjonen.

Arrangementet i Operaen var avslutningen på jubileumsuken på Lovisenberg. Stiftelsen har denne uken åpnet en permanent museumsutstilling til minne om Cathinka Guldberg.

Om Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg
Lovisenberggaten 15A

22 35 83 00https://www.lovisenberg.no

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg ble stiftet i 1868 og er opphavet til den profesjonelle sykepleierutdanningen i Norge.

Stiftelsens formål er å fremme kristne verdier og holdninger gjennom utdanning, tjeneste og åndelig fordypning. Den skal utdanne verdibevisste og kvalitetsbevisste yrkesutøvere til helse- og omsorgstjeneste, og utøve diakonal virksomhet gjennom helse- og omsorgstjenester.

Stiftelsen eier eller er deleier i følgende virksomheter:

Lovisenberg Diakonale Sykehus (Eierskapet er delt mellom Stiftelsen og Diakonova), Lovisenberg Sykehusapotek, Lovisenberg diakonale høgskole, Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg, Lovisenberg Diakonale Barnehage, Gjestehuset Lovisenberg, Lovisenberg Eiendom, Lovisenberg Oblatbakeri og Lovisenberg kirke.

Følg saker fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.