Barn av Jorden

Pris til barn på Fillippinene deles ut på Nordkapp

Barn av Jordens pris for 2018 er tildelt stiftelsen Sea and Sun Ministries International og dens arbeid for fattige barn på Filippinene. Prisbeløpet på 150.000 kroner blir utdelt under en seremoni på Nordkapp 7. juni, der 500 elever fra de lokale skolene på Magerøya også vil være til stede.

Barn av Jordens pris for 2018 er tildelt stiftelsen Sea and Sun Ministries International og dens arbeid for fattige barn på Filippinene. Sea and Sun ble etablert i 2001. Virksomheten er siden starten blitt ledet av ildsjelene Wenche Thorkildsen fra Drammen og Edith Villamor fra Filippinene, som begge har bred erfaring fra internasjonalt hjelpearbeid. Sammen med lokale krefter jobber de for å bedre barn og unges helse og livskvalitet, gi dem opplæring, sosial trygghet og en målrettet vei ut av fattigdommen. Arbeidet foregår i øyprovinsen Camiguin i den sørlige delen av Filippinene.

Stiftelsen gir omfattende støtte til nærmere 1500 elever på 14 barneskoler på øya Camiguin, og har utviklet tilbud også for barn under skolepliktig alder. Sea and Sun har dessuten bygget et helsesenter, pusset opp barneavdelingen på et lokalt sykehus og formidlet medisinsk utstyr som gaver fra Norge. Sea and Sun arrangerer også sommerleirer for mange barn på øya. Barna får en flott sommeropplevelse med lek, moro og samhold.

Sea and Sun har et nettverk av støttespillere både i Norge og lokalt, og har nylig fått stor anerkjennelse for sin innsats av provinsguvernøren på Camiguin.

Prisbeløpet vil bidra til nye prosjekter, som PC-er til skolearbeid, samlinger for mødre med små barn, oppussing og innkjøp av pedagogiske leker til lokale dagsentre og innsamling av mer medisinsk utstyr fra Norge.

Bak prisutdelingen står stiftelsen Barn av Jorden, som har sitt utspring på Nordkapp etter en opprinnelig idé av forfatteren Simon Flem Devold. Den årlige prisen og en tilhørende statuett tildeles en person eller gruppe som over tid gjør en overbevisende innsats for å bedre vanskeligstilte barns oppvekst og livsvilkår. Årets utdeling er den 30. i rekken.

Styreleder Barn av Jorden, Kristin Rivelsrud Juul Møller tlf +47 952 00 890
Leder Sea and Sun, Wenche Thorkildsen tlf +47 928 63 944
tlf +63 917 717 5706

Om Barn av Jorden

Hvert år i juni deles Barn av Jordens pris ut på Nordkapp. Det blir gitt til en person eller et prosjekt som over tid har vist omsorg og evne til å hjelpe barn som lider nød et sted i verden.

Mer informasjon: www.barnavjorden.org / Facebook: https://facebook.com/barnavjorden og https://facebook.com/seaandsunministries

Følg pressemeldinger fra Barn av Jorden

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Barn av Jorden på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Barn av Jorden