Prestisjefylt pris til Star Tours smartbånd

HSMAI-prisene anses for å være reiselivsnæringens Oscar-utdeling, og i år vant Star Tour prisen Den digitale vinner 2015 med prosjektet «TUI Smartband».

- Vårt mål er å kunne gi kundene våre best mulig ferieopplevelse og samtidig bidra til digital utvikling i bransjen, vi er derfor ekstremt stolte av å motta denne prisen. TUI Smartband er et Nordisk prosjekt som ble testet for første gang i sommer, vi gleder oss til å se hvor utviklingen tar oss, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.

Juryens begrunnelse

I kategorien Den digitale vinner har juryen lagt vekt på endringsvilje og innovasjon. Årets vinner har vist vilje til å gå i front, og være med på å drive utviklingen i bransjen. Ved å koble nye teknologiske muligheter med forbrukerinnsikt, har vinneren klart å skape en helt ny opplevelse og brukervennlighet for sine kunder. Løsningen representerer en ny måte å møte behovene til hotellnæringen og gjestene, der sømløshet, skreddersøm og bærekraft står i sentrum. Smartteknologi er helt klart noe vi kommer til å se mer av innen reiselivsbransjen.

3-i-1 Smartband

Som første reisearrangør i verden testet Star Tour i 2015 et digitalt armbånd for reisende. Armbåndet fungerer både som betalingsmiddel på hotellet, nøkkel, samt kontrollerer air condition og lys på hotellrommet. TUI Smartband er knyttet til Star Tours Min Ferie-app, som i dag brukes av mer enn 400.000 av TUI Nordic sine gjester.

TUI Smartband skal bidra til å redusere energikonsumet ved å være direkte knyttet til faktisk bruk. RFID-tags som er knyttet til dørenes sensorer og betalingsløsninger, og Bluetooth-teknologi som kommuniserer med energikilder i hvert hotellrom, når gjesten forlater rommet vil lys, air condition, etc. skrus av automatisk.

TUI Smartband ble også tildelt andre plass i Management Today´s Innovations at Work Award.

Se hvordan TUI Smartband fungerer her: https://youtu.be/c0Dvjwl-J_E

Les mer om TUI Smartband her: http://www.startour.no/tuismartband

Bilder: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0005929

TUI Nordic/ Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Konsernet ble etablert i 1961 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. TUI Nordic/ Star Tour består av reisearrangørene Star Tour, TEMA, Nazar og WonderCruises, Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark, Finnmatkat i Finland og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende turistkonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2013/14 noterte TUI Group en omsetning på €18.7mrd og et resultat på €869m. Gruppen har ca. 77.000 ansatte i 130 land og tilbyr ca 30 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 130 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med cruise skip som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste turistkonsern i verden er TUI. medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).