Prestisjefylt Edvardpris til OnklP

Pål Tøien, best kjent som Onklp, er vinner av den prestisjetunge Edvardprisen 2015 i kategorien Årets tekstforfatter for sin tekst til "Styggen på ryggen". I dag ble han overrasket med prisen rett etter å ha spilt konsert og kjendisfotballkamp til støtte for Sportsklubben Sterling i Oslo.

Pressebilde OnklP & De Fjerne Slektningene - Slekta II. Foto: LP Lorentz

Edvardprisen er en pris som har vært delt ut av norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag gjennom organisasjonen TONO siden 1998. Den første til å deles ut i år er tekstforfatterprisen og det er OnklP som får prisen for sin tekst til ”Styggen på ryggen”.

OnklP har sammen med sin makker Jaa9 i dag arrangert en gratiskonsert og kjendisfotballkamp på Hval Skole i Oslo til støtte for Sportsklubben Sterling. OnklP ble overrasket med Edvardsprisen under arrangementet i dag og prisen ble overrekt av fjorårets vinner Stein Torleif Bjella.

Juryens begrunnelse:

“Pål Tøien er under sitt artistnavn OnklP for lengst blitt en etablert ordkunstner i det norske rap-miljøet. Tøien har opplevd stor suksess med flere av sine album og låter, og er velkjent gjennom sine mange samarbeid med andre artister.

Det er imidlertid sjelden kost å oppleve at den gjengse lytter i skjønn forening med ordførere, helsesøstre og psykologer åpenlyst trykker norske rap-tekster til sitt bryst.

I 2014 ble vi vitne til at "Styggen på ryggen" traff en nerve i folket med sin brutale ærlighet og ramsalte beskrivelse av det innerste, tabubelagte mørket. Teksten setter på sjeldent åpent vis ord på det som både er dypt personlig, men likevel allmenngyldig - samtidig som den er sjangertro krydret med tidsriktige, humoristiske bilder. I et samfunn hvor psykiske vansker blant unge og voksne er et økende problem, forteller Tøien i enkle men intrikate vendinger hvordan vi kan være vår egen verste fiende. Kanskje enda viktigere gir han en personifisering av angsten, "nerver og drama".

Med OnklP fikk det kjipe et navn. Og om enn så mørkt og ensomt: Det er noe usedvanlig befriende og ufarliggjørende når hele Norge - ung som gammel - stemmer i at Styggen på ryggen er blitt en av våre nærmeste.”

Edvardprisen

Edvardprisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO har delt ut årlig siden 1998, og som tildeles opphavsmenn og -kvinner som har skapt musikkverk og tekster til musikk av høy kunstnerisk kvalitet. Med prisen ønsker TONO å øke oppmerksomheten rundt norske komponister og tekstforfattere, og å øke nordmenns forståelse for og kjennskap til nyskrevet norsk musikk. Prisvinnerens musikk eller tekst må være urfremført eller utgitt foregående år. Det legges også vekt på opphavspersonens øvrige produksjon.

EDVARD-juryen 2014 bestod av komponistene Nils Henrik Asheim (juryleder), Arvid Wam Solvang, Marte Heggelund, Rita Engedalen, Terese Birkeland Ulvo, samt musikkforlegger Jan Stefan Bengtsson.

Om TONO:

TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge, og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag ca. 26 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Gjennom gjensidige representasjonsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.  Som non-profit foretak overføres TONOs resultat videre til rettighetshaverne i fremførte verker. TONO legger dermed til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som TONOs medlemmer gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk.

Les mer om Sterlingdagen og Jaa9 & OnklPs bidrag her

Pressebilde OnklP & De Fjerne Slektningene - Slekta II. Foto: LP Lorentz

Om Universal Music Universal Music AS er verdens og Norges største musikkselskap og representerer blant annet artister som U2, Rolling Stones, Beatles, Avicii, Eminem, Kanye West, Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift, a-ha, Odd Nordstoga, Vamp, Bernhoft, Gabrielle, Astrid, OnklP & de fjerne slektningene, Broiler, Ida Jenshus, m.fl. Universal Music Group er operative i 59 land som representerer lablene A&M/Octone, Decca, Def Jam Recordings, Deutsche Grammophon, Disa, Emarcy,Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, MCA Nashville, MercuryNashville, Mercury Records, Polydor Records, Motown, Universal Music Latino, Universal Republic og Verve Music Group.

Migos er snart klare med «Culture ll»22.1.2018 19:01Pressemelding

Raptrioen fra Atlanta slapp nettopp låta «Supastar», som er den nyeste smakebiten fra «Culture ll» som slippes denne helga. Migos har allerede sluppet låtene «Motorsport», der Nicki Minaj og Cardi B er med, og Pharrell Williams-produserte «Stir Fry». Førstnevnte er for øyeblikket på 10. plass på Billboard-lista og har over 100 millioner streams på Spotify. Migos har de siste årene etablert seg som verdens kanskje største rapgruppe. «Culture» fra i fjor ble et av fjorårets mest suksessfulle album i USA og toppet albumlista. Førstesingelen «Bad and Boujee» gjorde også stor suksess og toppet Billboard-lista i flere uker. Nylig ble de nominert til to Grammy-priser i kategoriene Best Rap Album (for «Culture») og Best Rap Performance (for «Bad and Boujee»).

Sophie Elise slipper musikkvideo til "In My Head"22.1.2018 16:19Pressemelding

Etter fjorårets debut som låtskriver og låtsamarbeidet med svenske Joakim Lundell, slapp Sophie Elise første uka i januar sin nyeste singel, «In My Head». «In My Head» er resultatet av en skrivesession med fokus på det enkle. Låten er skrevet med det samme teamet som hun skrev «All Your Friends» med i 2017. Låten gikk rett til #3 på Spotify i Norge i august. «In My Head» nærmer seg allerede 1 million avspillinger på Spotify og har blitt listet hos NRK MP3. SE MUSIKKVIDEOEN TIL "IN MY HEAD" HER Musikkvideoen har nesten blitt sett 16 000 ganger, siden release i går. «In My Head» er skrevet av Sophie Elise Isachsen, Elias Näslin og Nicklas Lif. Näslin, som representerer produksjons- og topline-teamene «The Family» og «The Priest and The Beast», har produsert låten. Teamene har jobbet med artister som IggyAzalea, J-Lo, 5th Harmony og Enrique Iglesias. Näslin har også jobbet med Soleima og Marcus & Martinus, for å nevne noen.

Mabel ute med ny singel19.1.2018 13:48Pressemelding

Mabel er i dag ute med den nye singelen «Fine Line». På låten har hun teamet opp med Not3s. Om den nye låten sier hun selv: “is a playful track that I wrote about that fun phase at the beginning of a relationship when you're trying to figure each other out. It's about getting lost in something without losing yourself completely and how that's exciting but also dangerous”. 2018 har startet bra for Mabel. Hun er en av tre nominerte til den prestisjetunge 2018 BRITs Critics’ Choice award sammen med Stefflon Don og Jorja Smith og jobber for tiden med debutalbumet. I mars legger hun ut på veien og varmer opp for Harry Styles. 21. mars kan hun oppleves live i Oslo Spektrum. Mabel begynte å spille piano da hun bare var fem år gammel. Med mamma Neneh Cherry og pappa Cameron McVey (Massive Attack) fikk hun oppleve turnelivet i en tidlig alder og bestemte seg for at musiker, det ville hun ikke bli. Men så ble interessen for musikken vekket og hun begynte å studere produksjon og musikkteori på un

Årets kaldeste låt fra Ezzari & Kald Flamme - "Isbjørn"19.1.2018 11:16Pressemelding

Etter å ha rundet av et solid 2017, på både musikk og TV fronten, er unggutten Ezzari i dag tilbake med årets første og kaldeste låt, "Isbjørn", med kompisen Kald Flamme. "Jeg hørte først om Kald Flamme da han droppa «Bala med» via YouTube-kanalen YLTV, som var en låt jeg likte ekstremt godt, og som jeg med en gang hørte var inspirert av franske artister jeg selv blir inspirert av. Jeg sendte han en Insta-DM og ga han creds. Vi holdt kontakt og avtalte å møtes og jobbe sammen i Neon Gorilla Studios (Anders Nilsen & André Jensen) i Oslo. I løpet av to dager hadde vi denne bangeren klar, og vi er super fornøyd med resultatet." - Ezzari HØR "EZZARI & KALD FLAMME - ISBJØRN" HER "Låta er fresh og melodisk, samtidig som det er en hard trap-låt. Det er en vibe jeg mener ingen i Norge i det hele tatt har nærmet seg, det er noe nytt i landet og jeg håper folk liker det! Jeg vil si de største inspirasjonene for låta er franske Djadja & Dinaz og danske Molo. Låta handler om at vi er «kalde som en

Def Leppard på streamingtjenester19.1.2018 08:00Pressemelding

I dag slapp Def Leppard hele sin katalog på streamingtjenester. Det legendariske rockebandet har gjennom årene hatt hitter som “Animal”, “Let’s Get Rocked” og "Pour Some Sugar On Me", for å nevne noen. Fra deres begynnelse med The Def Leppard E.P (1978) og frem til i dag har bandet solgt over 100 millioner album verden over, bare i USA solgte Pyromania and Hysteria 10 millioner. Her hjemme gikk de i 1987 #1 på VG-Lista med albumet Hysteria. Om slippet på streamingtjenestene sier vokalist Joe Elliott: “It is with a mixture of relief & euphoria that we now see our entire catalogue finally getting a digital release. Having embraced every other format with open arms, especially & more recently the re-emergence of vinyl, we’re now going to be available to everyone everywhere and honestly, it’s as exciting as the original releases were”. I desember vil bandet holde elleve konserter hvor de vil fremføre hele Hysteria samt andre hitter fra deres karriere. 1. desember Dublin, 3 Arena 2. desembe

Cashmere Cat med nytt stjernesamarbeid16.1.2018 18:08Pressemelding

Kl. 18 slapp Cashmere Cat, Major Lazer og Tory Lanez låta «Miss You». Det er første gang disse tre artistene slipper et spor sammen, men Cashmere Cat og Tory Lanez samarbeidet på låtene «Trust Nobody» og «Throw Myself A Party» i fjor. «Miss You» er co-skrevet av Ed Sheeran som tidligere har vært med å skrive Major Lazers monsterhit «Cold Water». I fjor slapp den norske produsenten sitt kritikerroste debutalbum «9», der han blant andre samarbeidet med The Weeknd, Selena Gomez , Ariana Grande, MØ og Tory Lanez. Han ble nylig nominert til tre Spellemann-priser i kategoriene årets album, årets produsent og årets popsolist. Han er for øyeblikket på turné med MØ i Nord-Amerika.