Pressemelding fra Norsk Arbeidsmandsforbund

Dato: 27.04.2016

Det ble i kveld enighet mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Industri om forslag til revidert overenskomst for bedrifter i bergindustrien 2016-2018.

Forhandlingsleder Erna Hagensen er fornøyd med forhandlingsløsningen som er oppnådd. Det er en enstemmig forhandlingsdelegasjon som anbefaler forslaget, sier Hagensen.

Økonomiske rammer for oppgjøret:
Minstelønnen               økes med 6,5 %
Fagbrevtillegget           økes til kr 13
Matpengetillegget        økes til kr 82,50

Lønn for arbeidstakere under 18 år økes med 25 kr pr.time.

Tilleggsbetalingen for skiftarbeidere som arbeider helkontinuerlig skiftarbeid på helligdager økes fra kr 50,- pr til kr 150,-.

Norsk Arbeidsmandsforbund har fått gjennomslag for viktige tekstendringer i forbindelse med overtid på lørdager, og dager før helligdager. Partene ble også enige om å ta med tekstendringer fra frontfaget.

Partene er enige om å sette ned et utvalg som skal se på avlønning av realkompetanse.

Alle tillegg gis med virkning fra 01.04.2016

For ytterligere kommentarer kontakt:

Erna Hagensen, forbundsleder, tlf. 905 58 279
Stina Bergsten, kommunikasjonsrådgiver, tlf. 954 49 203

Opplæringskrav for vektere utsettes på ubestemt tid28.11.2017 11:14Pressemelding

Dørvaktene rundt Youngstorget i Oslo avblåser streiken25.1.2017 09:29Pressemelding

Historisk mulighet til ordnede lønns- og arbeidsvilkår for dørvakter i Oslos uteliv18.1.2017 15:36Pressemelding

Youngstorvet Vertskap er et vaktselskap som i all hovedsak driver med dørvakttjenester til et tjuetalls utesteder rundt Youngstorget i Oslo. Dørvaktene i Youngstorvet Vertskap jobber kvelder, netter og helger for å holde Oslos uteliv trygt. Nå vil de ha ordnede lønns- og arbeidsforhold. Går ikke bedriften med på tariffavtale, blir det streik. Youngstorget har vært og er fortsatt en viktig plass for venstresiden, hvilket også gjør streiken for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår til en viktig symbolsk kamp. -Store deler av utelivet i Oslo fremstår som kjent nærmest som et tarifftomt rom, med få unntak. Kravet fra de ansatte ved Youngstorvet Vertskap er derfor ikke bare viktig for dem personlig. Dette bidrar også til å sette søkelys på hele bransjen og nødvendigheten av uteliv som er ryddig med gode arbeidsforhold for de ansatte, konstaterer forbundsleder Erna Hagensen. Styret i selskapet har gjennom en rekke datterselskaper eierinteresser og styrerepresentasjon i noen av de samme uteste

Fare for streik i Oslos kulturelle og politiske hjerte12.1.2017 16:59Pressemelding

Forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund,Terje Mikkelsen, møtte i dag dørvaktselskapet Youngstorvet Vertskap hos Riksmekleren. Målet var å få opprettet tariffavtale, men vi lyktes ikke komme til enighet. Mest sannsynlig blir det streik fra kl. 8 fredag 27.januar. I løpet av det siste året har vi i Norsk Arbeidsmandsforbund lyktes organisere 70% av dørvaktene i Youngstorget Vertskap. En bransje som tidligere vært en utfordring å organisere og noe vi er stolte over. Youngstorvet Vertskap leverer vakttjenester til over 20 utesteder i Oslo, blant annet de populære stedene på og rundt Youngstorget; Internasjonalen, Kulturhuset, Mono, Revolver og Bonanza. Andre steder som blir rammet er Blå langs Akerselva, Lompa på Grønland og Postkontoret på Tøyen. Youngstorget har vært og er fortsatt en viktig plass for venstresiden, hvilket også gjør streiken for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår til en viktig symbolsk kamp. Våre medlemmer har kjempet for å opprette tariffavtaler, dessverre uten he

Enighet i lønnsoppgjøret for vekterne20.5.2016 00:45Pressemelding

Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service har kommet fram til revidert forslag om vekteroverenskomst 2016 – 2018.  Forbundsleder Erna Hagensen er fornøyd med resultatet i forhandlingene. Forslag til overenskomst opprettholder lønnsnivået for vekterne. Det ble en økning på 3,50 kr pr time på de ulike lønnstrinnene. Det ble og en økning på 2,50 kr pr time på fagbrevtillegget. En ble enige om økning av forsikringsdekningen for vekterne, samt likebehandling mellom heltid og deltid. Norsk Arbeidsmandsforbund har også fått gjennomslag for noen tekstendringer, deriblant presiseringer om lærlingelønn. Forbundsleder Erna Hagensen sier i en kommentar at hun er glad og lettet over at de har klart å komme til enighet, uten å måtte gå veien om Riksmekleren. Protokollen ettersendes om kort tid. Et enstemmig forhandlingsutvalg anbefaler medlemmene å stemme ja til det fremforhandlede resultatet i uravstemningen. Kontaktinformasjon: Erna Hagensen, forbundsleder, tfn 905 58 279Stina Bergsten, kommunika