Nel ASA

Pressekonferanse kl. 11:00 med funn fra hendelsen ved hydrogenstasjonen på Kjørbo

(Oslo, 28. juni, 2019) Analysene fra sikkerhetsselskapet Gexcon fastslår at hendelsen ved hydrogenstasjonen på Kjørbo skyldes en monteringsfeil av en plugg på en hydrogentank. Hydrogenstasjonen er levert av Nel, og selskapet har iverksatt utbedringstiltak for stas-joner av samme generasjon i Europa. Stasjonene forventes å kunne bli gjenåpnet i løpet av tredje kvartal 2019. Selskapet inviterer til en pressekonferanse i dag på Hotel Conti-nental kl 11:00 for å gjennomgå hendelsen.
Jon André Løkke, konsernsjef i Nel ASA

- Jeg vil starte med å beklage overfor dem som direkte og indirekte ble berørt av Kjørbo-hendelsen. Spesielt vil jeg beklage til dem som ble brakt til legevakten med lettere skader. Innsatsen til nødetatene var formidabel og vi har mottatt tilbud om bistand fra bransjeaktører over hele verden. Det har vi satt stor pris på. Nel har en urokkelig målsetting om at det ikke skal være noen farlige hendelser ved våre anlegg. I dag starter derfor arbeidet med å implementere lærdommen fra den alvorlige hendelsen på Kjørbo, samt å dele kunnskapen med resten av den globale hydrogenbransjen, sier Jon André Løkke, konsernsjef i Nel.

Plugg i høytrykkslageret

I samarbeid med myndighetene har sikkerhetskonsulentene i Gexcon gjennomført en grundig undersøkelse av høytrykkslageret for å fastslå årsaken til hydrogenlekkasjen. Høytrykkslageret, som består av ståltanker og andre komponenter, er ikke en del av kjerneteknologien til Nel. I samråd med politiet ble høytrykkslageret fraktet bort fra Kjørbo og har vært hovedfokuset for undersøkelsen. I tillegg til høytrykkslageret består Kjørbo-stasjonen av et lavtrykkslager, en lavtrykks transportenhet, stasjonsmodul, elektrolysør, vegger og selve fyllepistolen som benyttes av kundene.

Gexcon-undersøkelsen viser at hydrogenlekkaksjen startet i en av tankene i høytrykkslageret som en følge av feilmontering av en plugg. Lekkasjen skapte en brennbar blanding av hydrogen og luft som antente. De videre undersøkelsene vil se nærmere på kilden til antennelsen.

- Vi kan konkludere med at lekkasjen startet i en plugg i en av tankene i høytrykkslageret som en følge av en monteringsfeil. Vi vil nå fortsette undersøkelsene og analysene for å forstå de mulige mekanismene som forårsaket antennelsen, sier direktør Consulting, Geirmund Vislie i Gexcon.

Nye rutiner

Basert på den foreløpige Gexcon-rapporten, så vil Nel iverksette et omfattende program for å implementere nye sammenstillingsrutiner, prosedyrer og manualer.

- Vi tar hendelsen svært alvorlig. Stasjonen på Kjørbo var levert av Nel, og vi har mobilisert alle våre ressurser, både for komme til bunns i saken, og for at kundene våre raskest mulig skal få stasjonene sine i normal og sikker drift. Hydrogenstasjonene i Europa er av samme generasjon som Kjørbo, og vi forventer å kunne gi klarsignal til å gjenåpne stasjonene utover i tredje kvartal 2019. Vi vil også styrke vårt kontinuerlige sikkerhetsprogram for dagens og fremtidige produkter, sier Løkke.

Politiet og Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) har pågående etterforskninger av hendelsen på Kjørbo. Nel bidrar til de pågående etterforskningene i samarbeid med lokale partnere.

De foreløpige funnene fra Kjørbo-undersøkelsen vil presenteres på en pressekonferanse i dag.

Norsk pressekonferanse

Sted: Hotel Continental, Stortingsgaten 24/26, Oslo

Tid: 11:00

Språk: Norsk

Foredragsholdere:

• Øystein Ulleberg, forskningsleder ved Institutt for energiteknikk
  • Sverre Junker, innsatsleder ved Asker og Bærum brannvesen
  • Geirmund Vislie, direktør Consulting i Gexcon
  • Jon André Løkke, konsernsjef i Nel

Presentasjonen er åpen for alle og vil bli strømmet direkte på følgende adresse: https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=98033846

Nel har opprettet en nettside for statusoppdateringer og spørsmål angående hendelsen på hydrogenstasjonen på Kjørbo. Siden finnes på www.nelhydrogen.com, og oppdateres når ny i formasjon er tilgjengelig.

Jon André Løkke, konsernsjef i Nel ASA
Bjørn Simonsen, IR og kommunikasjonsdirektør i Nel ASA

Om Nel ASA

Nel ASA
Karenslyst Allé 20

+47 23 24 89 50http://www.nelhydrogen.com

Om Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel er et globalt hydrogenselskap som leverer spesialiserte løsninger for å produsere, lagre og distribuere hydrogen fra fornybar energi. Vi betjener industri-, energi- og gasselskaper med ledende hydrogenteknologi. Siden opprinnelsen i 1927 har Nel en stolt historie med utvikling og kontinuerlig forbedring av hydrogenanlegg. Våre hydrogenløsninger dekker hele verdikjeden fra teknologier for å produsere hydrogen, til komplette fyllestasjoner for hydrogen.