Presseinvitasjon: Velkommen til konferanse om klima og grønn vekst 17. oktober

Kunnskap, klima og nye arbeidsplasser er tema når Akademikerne inviterer til konferansen Kunnskap for grønn vekst i Oslo 17. oktober. Konferansen er åpen for pressen.

Tid: 17. oktober kl 0830-1200
Sted: Hotell Christiana teater, Stortingsgata 16, Oslo.
Konferansen strømmes på www.akademikerne.no
Program og info om foredragsholdere

På scenen vil står blant annet statsminister Erna Solberg, forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, administrerende direktør i Norsk industri Stein Lier Hansen, REC-grunder Erik Sauar og bærekraftsinvestor Cilia Holmes Indahl. I tillegg kommer flere gründere som gjør bærekraft til forretningsidé – og årets vinner av Akademikerprisen, Thomas Hylland Eriksen.

- Klimagassutslippene går ikke ned hvis vi ikke klarer å endre måten vi skaper verdier i næringslivet. Derfor trenger vi gründerne og industrilederne som ser hvordan de kan gjøre business av å løse klimautfordringene, sier leder i Akademikerne Kari Sollien.

Norge skal bli karbonnøytralt i 2030. Akademikernes leder mener vi er i ferd med å bomme på målet, og at den politiske oppgaven nå er å legge til rette for klimavennlige forretningsmodeller og skape markeder for klimavennlige løsninger.

- Noe av det viktigste vi gjør er å satse på forskning for å dyrke frem de nye teknologiene og nye måter å drive forretning på. Staten og kommunene må i større grad etterspørre klimavennlige teknologier, tjenester og produkter når de gjennomfører innkjøp og anskaffelser. Og vi må prise forurensning riktig slik at det å gjøre klimavennlige valg blir enkelt og rimelig for innbyggere og næringsliv, sier Sollien.