Presseinvitasjon: Unik julekakeutstilling åpnes i dag

Mandag 5. desember åpnes Julebakeriet i Stortingsgata i Oslo med en egen julekakeutstilling med alle de kjente julekakesortene vi har i Norge – hele 57 sorter til sammen! I tillegg presenteres Julekakeundersøkelsen 2016.
Avletter

– Vi vet at julekaker faktisk bare blir viktigere og viktigere for julestemningen vår. Julekaker er en del av vår kulturarv, selv om noen av kakene faktisk er yngre i norsk sammenheng enn vi skulle tro, sier Joakim Antonsen som er markedssjef for Melange og leder for Julebakeriet i Stortingsgata.

– For oss har det vært utrolig spennende å jobbe ut denne utstillingen. Vi ser at det er mange lokale variasjoner av de de ulike kakene, og kanskje er det nye tradisjoner som også fortjener å komme med? Vi ønsker oss selvfølgelig innspill på alt, og håper på et engasjement for julekakene både i lokalene i Stortingsgata og på nettsidene våre.

På nett vil man også kunne lese om julekakene på vår egen Julekakipedia. Gå inn på Julebakeriet.no, og les deg opp på norske julekaker. Kanskje finner du en ny favoritt blant de 57 ulike sortene våre?

Utstillingen av julekakene åpnes med en egen vernissage mandag 5. desember. Redaksjonen inviteres med dette til presseåpningen kl. 11.00, og dørene åpnes 10.30. Julebakeriet åpner dørene for publikum klokken 12.00.

Presentasjon av Den store Julebakstundersøkelsen 2016

Vi vil også presentere en stor undersøkelse om julebakst. Blant spørsmålene du får svar på er:

• Hva er Norges mest populære julekake?
  • Hvor viktig er julekakene for å komme i julestemning?
  • Hvor mange julekaker har vi?

Program for åpningen av Julebakeriet i Stortingsgata 4:

11.00             Servering av julekaker, gløgg og julekaffe.

11.15             Velkommen v/Joakim Antonsen, som er leder for Julebakeriet

– Presentasjon av Julebakstundersøkelsen 2016.

11.25             Julebakstens historie, v/Julebakeriets egen Bestemor, Liv Kongsten (78).

11.30             Omvisning i Julebakeriet og historier om utvalgte julekaker fra utstillingen v/ Liv Kongsten.

Vi baker hver dag, hele uken, i Julebakeriet klokken 14.00. Kom innom for smaksprøver. Bakeprogram presenteres på lanseringen.

Redaksjonen inviteres med dette til åpningen.

Sted:              Julebakeriet

Stortingsgata 4

Tid:                 Mandag 5. desember, kl. 11.00 – 12.00 (dørene åpnes for mediene 10.30)

Vel møtt!