AteaAtea

Presseinvitasjon: TV-aksjonen UNICEF og Atea inviterer til tech-konferanse for barn

Onsdag 18. oktober arrangerer TV-aksjonen UNICEF og Atea en konferanse for skolebarn i Oslo. Her blir barna invitert til å finne løsninger for hvordan vi kan bruke teknologi for å sikre skolegang for alle verdens barn. Redaksjonen inviteres for å overvære konferansen.

– Å utnytte de teknologiske mulighetene for å gjøre feltarbeidet mer effektivt er et viktig satsingsområde for UNICEF. Vi bruker digitale læringsprogrammer i mye av vårt feltarbeid allerede i dag, men potensialet er fortsatt enormt. Både for å utdanne lærere og barn, særlig i nødhjelpssituasjoner hvor det kan være vanskelig å komme seg til en skole eller hvor lærere er en mangelvare, sier generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken

27 millioner barn står i dag uten tilgang til skolegang på grunn av krig og konflikt. Å bidra til å skape bedre muligheter for disse barna er formålet til årets TV-aksjon, og med konferansen. Med denne ønsker UNICEF og Atea å ta barna på alvor og la de komme med forslag til hvordan vi kan få til dette i praksis.

– Med litt forståelse for situasjonen andre steder i verden, kan hvem som helst være den som sitter på de gode løsningene på disse utfordringene. Det gjelder ikke minst barna. Den tilnærmingen ønsker vi å videreføre her, forteller administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs.

TV-aksjonen er kjent som vår store nasjonale dugnad, faktisk verdens største av sitt slag, som bygger på en lang tradisjon.

– Samtidig som TV-aksjonen er en tradisjon med lange røtter, ønsker vi å se fremover og utforske nye måter for å nå ut til de unge. På den måten kan også de få engasjere seg for TV-aksjonen, på sine egne premisser, forteller TV-aksjonsleder Vibecke Østby.

På programmet finner vi blant annet Bjørnar Valbø bak læringsplattformen Alphabet King, generalsekretær i UNICEF Camilla Viken, YouTube-stjerne Dennis Vareide, bedre kjent som Dennis i Prebz&Dennis, TV-aksjonsleder Vibecke Østby med flere. Administrerende direktør i IKT Norge kommer for å ta i mot ideene fra barna på vegne av sine medlemmer.

Atea er samarbeidspartner av TV-aksjonen, som i år går til UNICEFs arbeid for å gi utdanning til barn i krig og konflikt. Les mer på blimed.no

Program for konferansen:

8.30 – 10.55: Faglig program: Unicef, Human Aspect m.fl.

10.55 – 11.40: Lunsj

11.40 – ­12.50: Workshop: Hvordan kan vi bruke teknologi for å sikre skolegang for alle verdens barn?

13.00 – 13.15: Gjennomgang av bidragene og overrekkelse av forslagene til IKT-Norge.

Konferansier; Dennis Vereide fra Prebz Og Dennis

Sted: Vulkan Arena, Oslo

Tid: Onsdag 18. oktober kl. 8.30 ­­– 12.45

Det kan avtales intervjuer med følgende personer:

• Camilla Viken, generalsekretær i UNICEF
  • Michael Jacobs, administrerende direktør i ATEA
  • Vibecke Østby, TV-aksjonsleder UNICEF
  • Jimmy Westerheim, The Human Aspect
  • Bjørnar Valbø, Alphabet King
  • Dennis Vareide, Prebz&Dennis
  • Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge.

Hjertelig velkommen!

For ytterligere informasjon: