Presseinvitasjon til NBBLs boligpolitiske konferanse 13. juni

Torsdag 13. juni går NBBLs boligpolitiske konferanse av stabelen. Vi inviterer pressen til gode og faglig sterke innlegg og debatter om bærekraft og boligpolitikk. (Illustrasjon: NBBL)

Dan Børge Akerø leder årets konferanse.

Tid: Torsdag 13. juni kl. 09:00-13:00
Sted: Hotel Bristol, Oslo

Program:

Kl. 9:00 - En bærekraftig boligpolitikk
Er norsk boligpolitikk bærekraftig og vil den møte framtidige generasjoners behov? Vil satsing på eierlinja fortsatt være god fordelingspolitikk, eller vil den skape klasseskille? Planlegger og bygger vi riktig for sosial utjevning, klima og miljø?

Henning Lauridsen, direktør interessepolitikk og jus NBBL, innleder konferansen og den politiske debatten med statsråd Monica Mæland (H), partileder Bjørnar Moxnes (Rødt) og partileder Audun Lysbakken (SV).

Kl. 10:00 Pause

Kl. 10:30 Det bærekraftige boliglivet
Ambisiøse klimamål kan ikke nås uten lønnsom omstilling. Det grønne skiftet skal drives gjennom å utnytte muligheter i ny teknologi som skaper godt boligliv. Hva betyr dette for boligmarkedet, og hva krever det av byggenæringen og boligbyggelagene?

Bjørn K. Haugland, adm. dir. Norge 203040, Inger Solberg, direktør bærekraft, Innovasjon Norge, Terje W. Gilje, adm. dir. BOB og styreleder Proptech Innovation, Benedicte Økland, adm. dir. Construction City og Ketil Krogstad, spesialrådgiver NBBL.

Kl. 11:30 Pause

Kl. 12:00 A brave new world. Fra fem til to prosent på ett tiår
Normalrenten har falt fra 5% til 2% på et snaut tiår. Samtidig har vi blitt verdens tredje mest forgjeldede nasjon. Implikasjonene er enorme både for næringsliv og husholdninger. Er den økonomiske politikken bærekraftig? Norges fremste økonomer tar debatten.

Kari Due-Andresen, sjeføkonom Handelsbanken, Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom Sparebank 1 markets, Jan Ludvig Andreassen, sjeføkonom Eikagruppen, Erica Blomgren Dalstø, chief strategist SEB og Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom NBBL.

Kl. 13:00 Lunsj

Det er gratis for pressen, men meld deg på her hvis du ønsker lunsj.

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.