Presseinvitasjon til frokostseminar m/Helen Clark: Kvinner – nøkkelen til en bærekraftig verden

FN-sambandet, Nobels Fredssenter og FOKUS inviterer til frokostseminar med Helen Clark, leder av FNs utviklingsprogram (UNDP), i anledning kvinnedagen 8. mars.

Helen Clark. Foto: ITU Pictures (CC BY 2.0).

Hun møter Jonas Gahr Støre (Ap), Trine Skei Grande (V), Jon Lomøy (Norad) og Ragnhild Therese Nordvik (FOKUS) til paneldebatt. Barne- og likestillingsminister Solveig Horne holder åpningstale.

Dato: 8. mars 2016
Tidspunkt: 08.30 -10.00 – frokostservering fra kl 08.00
Sted: Nobels Fredssenter, Rådhusplassen
Intervjuer: 10.00-10.30

Seminaret er gratis, men krever påmelding innen kl. 09.00 fredag 4. mars. Ønsker du intervju med Helen Clark, kontakt FN-sambandets pressekontakt Anura Sankholkar, anura.sankholkar@fn.no tlf: 40232786.

Helen Clark er første kvinnelige leder av FNs utviklingsprogram (UNDP), tidligere statsminister i New Zealand og en som ofte nevnes til jobben som FNs nye generalsekretær. Hun er hovedinnleder på seminaret, og tar del i et panel som vil diskutere kvinners rolle i bærekraftsmålene og hvilke endringer som må til for å nå målene innen 2030.

Hvordan sikre at kvinners rettigheter og deltakelse ivaretas i implementeringen av FNs bærekraftsmål?

Fattigdom, klimaendringer, konflikter, ulikhet og økonomisk nedgang rammer kvinner uforholdsmessig hardt. FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.

Å oppnå full likestilling mellom kjønnene og å myndiggjøre kvinner er ett av bærekraftsmålene. Samtidig er likestilling en overordnet utfordring som bør gjenspeiles i alle målene.

Seminaret holdes på engelsk.

Helen Clark. Foto: ITU Pictures (CC BY 2.0).

Følg saker fra FN-sambandet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FN-sambandet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FN-sambandet