Presseinvitasjon: Ola Elvestuen åpner Friluftslivets uke 2019

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen vil stå for den offisielle åpningen av den nasjonale feiringen Friluftslivets uke, som går fra 31. august til 8. september.

FRILUFTSFEST FOR STORE OG SMÅ: Søndag går startskuddet for Friluftslivets uke 2019. Foto: Synne Kvam

Åpningen finner sted under ukas største arrangement, Friluftslivets dag på Sognsvann, søndag 1. september, klokken 11.

Friluftslivets dag er en stor aktivitetsdag for hele familien. På åpningsarrangementet for Friluftslivets uke stiller over 20 organisasjoner og aktører med morsomme og spennende friluftslivsaktiviteter, og arrangementet hadde 10 000 besøkende i fjor.

Selve arrangementet varer fra kl. 10-15.30, mens statsråden vil stå for åpningen fra scenen nede ved vannet kl. 11. Deretter vil han besøke ulike stands og organisasjoner.

Det er paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner som står bak Friluftslivets uke og Friluftslivets dag på Sognsvann.

Friluftslivets uke har vært markert hvert år siden 1993, og har i år over 1300 arrangementer fra nord til sør.

Fakta om Friluftslivets uke 2019:

– Arrangeres landet over 31. august – 8. september

– Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 31. august

– Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen

– På www.friluftslivetsuke.no finner man 1300 arrangementer, fordelt på fylker og datoer

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.