Presseinvitasjon: Norsk helseteknologi erobrer Kina

Norsk helseteknologiselskap skal levere avansert teknologi til nybygget sykehus i Shanghai.

Tirsdag 21. august signerer helseteknologiselskapet Dignio en avtale med det helt nye sykehuset St. Mount i Shanghai. Dignio skal være leverandør av medisinsk avstandsoppfølging, og avtalen har en verdi av mer enn 400 millioner kroner over fem år.

Pressen er invitert til å være tilstede.

Tid: Tirsdag 21. august klokka 11.30 - 12.15
Sted: Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, Oslo

Kina står overfor den største helsereformen i moderne tid, og den norske helsenæringen har svært gode forutsetninger for å hevde seg. Avtalen er derfor ikke bare av stor betydning for Dignio, men også for utvikling av helseteknologi som ny norsk vekstnæring.

Regjeringen har kommet med ambisiøse målsetninger om å utvikle helsenæringen. De vil fornye den norske helsetjenesten samtidig som man skaffer eksportinntekter og nye kunnskapsarbeidsplasser.

I tillegg til representanter fra Dignio og en kinesisk delegasjon, vil følgende være tilstede under signeringen:

• Statssekretær Maria Jahrmann Bjerke i Helse- og omsorgsdepartementet
  • Fungerende administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO
  • Administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia
  • Professor og senterdirektør Kari Kværner i Norway Health Tech.

Mer om Dignio

Dignio leverer et helsetilbud der brukeren har et nettbrett og enkle, medisinske måleinstrumenter hjemme. Det gjør at brukeren selv kan føre kontroll med egen helse. Tjenestene følges opp av spesialtrente sykepleiere som kommuniserer digitalt med brukerne og gir raskere oppfølging og hjelp. Slik reduseres antall besøk til sykehus. Konseptet er utviklet og testet i Norge med banebrytende resultater. Erfaringer fra uttesting i Oslo kommune viste blant annet at pasientinnleggelser til sykehus gikk ned med over 30 prosent, mens antall liggedøgn på sykehus gikk ned med nesten 40 prosent.

Administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia, 905 31 025
CEO Lars Christian Dahle i Dignio, 970 57 751

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Dette er virksomheter innen IKT, telekom, undervisning, forskning, konsulent/rådgivning, kreative næringer og ideelle organisasjoner. Vi har rundt 2100 medlemmer med over 48.000 årsverk.