Presseinvitasjon: Norges første elektriske flyturer

Mandag 18. juni klokken 13.30 inviterer Avinor pressen til de første flygningene med elektrisk fly i Norge. Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltar på arrangementet, som henholdsvis pilot og passasjer. I tillegg til å overvære jomfruturene, blir det anledning til å se nærmere på flyet, et toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia.

Avinor og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elfly. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og atden norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av regjeringen og SAS, Widerøe, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZEROer prosjektpartnere.

Påmelding via http://www.trippus.net/Avinor-NFEF-D

Spørsmål fra pressen angående arrangementet og temaet kan sendes til presse@avinor.no

Oppmøte: Oslo lufthavn, 18. juni klokken 13.30, der vil det være busstransport til hangaren fra bussholdeplassene på ankomstnivå. Om du ankommer med bil anbefaler vi å parkere i P10, deretter må man bli med i bussen bort til hangaren.

Arrangementet forventes vare frem til ca. kl. 16.00, med transport tilbake til Oslo lufthavn ankomstnivå.

Alle deltakere må ha med gyldig legitimasjon.