Presseinvitasjon: Lansering av Matro-spillet

Hvem har bestemt at man ikke kan leke ved bordet? At man ikke kan spille et måltid? Det er på tide å ”røske” litt opp i måltidsnormene. Redaksjonen inviteres med dette til lansering av Matro-spillet onsdag 17. august. Spillet er en del av et langsiktig initiativ fra Mills for å bidra til at flere får tilbake et sunnere og mindre komplisert forhold til mat.

Tidligere har Mills sammen med Finn Skårderud og Villa Sult blant annet engasjert seg i spiseforstyrrelsen ortoreksi, mens det denne gangen er de gammeldagse måltidsnormene vi nordmenn lever etter som skal gås i sømmene. Gjør vi mer skade enn godt når vi stresser maten på bordet og maser på barna om å sitte pent, spise opp og svelge den hersens brokkolien? Når hverdagsmåltidet for mange småbarnsfamilier er mer preget av stress og mas enn trivelig prat rundt bordet, er det kanskje på tide å tenke nytt om måltidet.

Matro-spillet går i all enkelhet ut på å spille seg gjennom måltidet. Enkle, morsomme oppgaver som alle klarer, ispedd små oppgjør med gamle måltidsnormer. Ved å lansere et slikt spill sender Mills et signal om at det er på tide å tenke alternativt, når måltidet i mange småbarnsfamilier har blitt mer stress enn trivsel.

Mills legger på arrangementet også frem undersøkelser som i all tydelighet viser at vi trenger å gjøre noe med måten vi gjennomfører måltidene på.

Program:

• Hilsen og velkommen v/ kommunikasjonsdirektør i Mills, Øyvind Vederhus
  • Presentasjon av egen undersøkelse om måltidsnormene våre. Undersøkelsen gir blant annet svar på hvor mange foreldre som sliter med å gjennomføre familiemåltidene, og hvor mange som opplever måltidene i hverdagen som bare stress v/ Øyvind Vederhus
  • Kort presentasjon av Matro-spillet v/ klinisk ernæringsfysiolog Marte Byfuglien
  • Psykiater Finn Skårderud om måltidenes betydning for et sunt forhold til mat
  • Markedsdirektør Morten Danielsen i Egmont forteller om hvorfor de inngikk dette samarbeidet med Mills, og hvordan det er nybrottsarbeid for dem å jobbe på denne måten
  • Testing av spillet sammen med pedagoger og barn

Konferansier: Thea Klingenberg

Det vil bli enkel lunsjservering.

Tid: Onsdag 17. august 2015, kl. 11.00

Sted: 124 m2 i Fredensborgveien 24 a, Oslo

Programmet er ferdig ca. 12.15. Det vil deretter bli muligheter for intervjuer og samtaler med de involverte.

For mer informasjon:

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus, oyvind.vederhus@mills.no, telefon: 951 37 950