Presseinvitasjon: Kåringen av årets kvinnelige gründer

Vi håper du har mulighet til å delta når Innovasjon Norge kårer årets kvinnelige gründer på Astrup Fearnley Museet i Oslo på kvinnedagen 8. mars. I år feirer vi tiårsjubileum for prisen og presenterer en ny rapport om kvinnelig entreprenørskap i Norge.
Astrup Fearnley Museet. Foto: Einar Aslaksen

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen skal dele ut prisen, og Innovasjon Norge skal overlevere en ny rapport om kvinnelig entreprenørskap i Norge de siste ti årene. Rapporten sammenstiller tall og data og anbefaler konkrete tiltak som kan øke andelen kvinnelige gründere i Norge.

Færre kvinner enn menn starter bedrifter som vokser

Hvorfor er kun 30 prosent av de som faktisk starter eget selskap er kvinner, når de utgjør 45 prosent av de som sier at de ønsker å bli entreprenører?

Selv om en høyere andel kvinner enn menn velger realfag på videregående, er det færre kvinner enn menn som tar høyere utdanning innen ingeniørfag, matematikk, vitenskap og teknologi. Tall viser også at det er en lavere andel kvinner som er involvert i bedrifter som vokser og ansetter flere. En mulig årsak til dette er at kvinner velger å gå inn i næringer med svakere vekst, som for eksempel helse, omsorg og undervisning.

Hvorfor er det slik? Er det konkurranseulemper i de bransjene der kvinner ønsker å starte selskaper? Finnes det hindre som gjør at kvinnelige gründere har større utfordringer med å hente kapital enn menn?

Fotoutstilling på Rådhusplassen om kvinnelig entreprenørskap

For å forstå hvor vi er i dag og hvor vi vil, må vi også forstå hvor vi har vært.  De tidligere vinnerne av Female Entrepreneur, som er blant Norges fremste kvinnelige gründere, vil fortelle om sine erfaringer og hva de mener skal til for å få flere kvinner til å satse på entreprenørskap. De er også portrettert i en ny fotoutstilling om kvinnelige gründere som åpner på Rådhusplassen samme dag.

Vi ønsker også å inkludere den yngre generasjonens tanker om likestilling og ambisjoner. Derfor har vi invitert 12-år gamle Guro Heggholmen fra Arendal til å holde et foredrag på arrangementet. Hun mener at det er de små tingene vi kan gjøre i hverdagen som kan bidra til å utgjøre en stor forskjell. Leo A. Grünfeld fra Menon Economics presenterer rapporten, og Anita Krohn Traaseth leder arrangementet.

Påmelding og informasjon
Ta kontakt for påmelding og presseakkreditering. Vi er behjelpelige med å arrangere intervjuer og bidrar gjerne med mer informasjon.  Julie Ryland, +47 48 11 19 75/julie.ryland@innovasjonnorge.no

Tid: 8. mars klokken 12.00-15.00

Sted: Astrup Fearnley museet, Kiefersalen

Astrup Fearnley Museet. Foto: Einar Aslaksen
Finalistene i årets Female Entrepreneur. F.v. Annette Anfinnsen i Robotic Innovation AS, Sigrun Syverud i Fjong Norge AS, Merete Nygaard i Lawbotics AS. Foto: Innovasjon Norge/Charlotte Wiig

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge