Presseinvitasjon kampanjelansering - Erna Solberg blir Norges første Demensvenn

- Mennesker med demens er unødig isolert og ensomme. For å kunne vise forståelse, respekt og omtanke, har folk bare behov for litt mer kunnskap om sykdommen. Derfor lanserer vi nå kampanjen Demensvenn, sier Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Kampanjen lanseres 16. august kl. 11.30 i Nasjonalforeningen for folkehelsens hus, Oscars gate 36 B

På verdensbasis har kampanjen allerede over 14 millioner Demensvenner i over 35 land. Nå er det Norges tur!

En spørreundersøkelse Opinion nylig utførte for Nasjonalforeningen for folkehelsen, viser at kun åtte prosent mener de har tilstrekkelig kunnskap om demens og om hvordan de skal kommunisere med demenssyke.

- Dette er uheldig for alle som er berørt av sykdommen. Det gjør at folk trekker seg tilbake, i stedet for å inkludere mennesker med demens. Det er fullt mulig å leve godt med demens og delta i samfunnslivet, men det forutsetter god støtte og bistand, ikke bare fra familien og det offentlige, men også fra alle oss andre, sier Rugtvedt.

Dette er Demensvenn

Demensvenn er en bevisstgjøringskampanje, som retter seg til befolkningen totalt for å øke kunnskapen om demens og særlig til de som ønsker å vite mer. De som velger å bli Demensvenner får tilsendt en serie nyhetsbrev om demens.

I Norge har over 77 000 demens, og antallet vil trolig dobles de neste 20 åra, som en følge av at vi blir stadig flere eldre i befolkningen.

- Vi er glad for at statsminister Erna Solberg har sagt ja til å bli den første Demensvennen her i Norge. Det er dessverre ingen tvil om at demens vil bli en av de store utfordringene i samfunnet i åra som kommer, og det er viktig å legge til rette for at alle som ønsker det, kan bidra positivt, sier Rugtvedt.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Kampanjen Demensvenn startet i Japan, og drives nå internasjonalt av britiske Alzheimer Society, som Nasjonalforeningen for folkehelsen har inngått samarbeid med.

Etter lanseringen er det mulighet for intervju med personer med demens og pårørende.

Programmet varer ca en time

• Generalsekretær Lisbet Rugtvedt ønsker velkommen og presenterer målene med kampanjen
  • Kampanjefilmene vises
  • Samtale med deltakerne i filmene