Presseinvitasjon: Jenter og teknologi 2019

Over 750 jenter deltar på «Jenter og teknologi-konferansen» 7. februar – en inspirasjonsdag for jenter som er nysgjerrige på en utdanning i teknologi og realfag. Pressen er hjertelig velkommen.
Jenter og teknologi 2019 skal inspirere flere jenter til å utdanne seg innenfor teknologi og realfag (Foto: Benjamin A. Ward).

Jenter og teknologi 2019 arrangeres på Chateau Neuf av OsloMet og Universitetet i Oslo, med støtte fra NHO. Målet er å inspirere flere jenter til å utdanne seg innenfor teknologi og realfag.

På konferansen vil unge kvinnelige rollemodeller og studenter fortelle om sin hverdag som teknologistudent, og hva de har gjort for å nå sine drømmer.

Du vil blant annet få høre OsloMet-studenten Farhat Fazli som var med til NASA i Houston.

På programmet står også Anita Schjøll Brede som havnet på Forbes liste over Europas fremste tech-kvinner, kjernefysiker og rosablogger Sunniva Rose og forsknings- og høyere utdanningsminister, Iselin Nybø.

Det vil bli et forrykende kjemishow og møte med studenter som bruker programmering til å løse miljøutfordringer.

Se hele programmet her.

Trenger flere teknologer

Med en stadig raskere teknologisk utvikling vil Norge og norske bedrifter trenger enormt mange teknologer i årene fremover.

NHOs kompetansebarometer viser et skrikende behov for teknologi- og IKT-utdannende . I 2030 vil 1 av 4 IT-arbeidsplasser stå ubemannet, melder Abelia.

– For få jenter søker seg til realfags – og teknologistudier. Vi håper at denne inspirasjonsdagen kan bidra til at flere jenter oppdager hvilke spennende karrieremuligheter realfag og teknologi kan gi, sier Kristin Vinje, visedekan ved det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

– Teknologikompetanse er nødvendig i alle bransjer og på alle arbeidsplasser, og vi trenger flere jenter som kan teknologi. Det er plass til mange flere jenter på våre teknologistudier, sier Nina Waaler, prorektor for utdanning ved OsloMet.

Dette er "Jenter og teknologi"

Arrangementet er et samarbeidsprosjekt som involverer en rekke universiteter, høgskoler, NHO og Barne- og likestillingsdepartementet.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon.

Dato: 7. februar, kl. 10.00-13.30

Sted: Chateau Neuf, Oslo