Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2019 Trøndelag

Norge har blitt et gründerland, og hvert år fødes det 62.000 nye selskap. Dessverre er det kun en liten andel som vokser seg store. 29. mai holder direktør for Innovasjon Norge Trøndelag Vigdis Harsvik årets Innovasjonstale om hvordan vi sammen kan skape vekst i bedriftene – en kultur for vekst.

Berge/Knoff/Natural Light/Visitnorway.com

For sikre velferden når eksportinntektene fra oljenæringen avtar trenger Norge flere sterke selskaper som vil ha verden som sitt marked. På oppdrag fra Innovasjon Norge har Menon Economics kartlagt kjennetegn hos de bedriftene som vokser mest. Rapporten og resultatene for bedrifter i Trøndelag vil bli presentert på arrangementet.

Regionale muligheter og utfordringer

Penger og kompetanse er kritisk for vekst, men vekst handler også om å ville vokse. Ikke bare for bedriftene, men for hele regionen vår. Har vi det for godt til å ville ta et selskap fra 50 til 500 ansatte? Heier vi mest på utfordrerne, og mindre på de som faktisk lykkes? Hvordan skaper vi gode strukturer for vekst i Trøndelag? Dette er noen av spørsmålene vi ønsker å diskutere på årets innovasjonstalearrangement, som er i samarbeid med Tequity Cluster.

Pressen er velkommen til å delta. Det vil bli muligheter for intervjuer med direktør i Innovasjon Norge Trøndelag Vigdis Harsvik etter arrangementet, og vi kan videreformidle kontakt med andre deltakere. For intervjuforespørsler, spørsmål eller påmelding kontakt Julie Ryland, julie.ryland@innovasjonnorge.no/48 11 19 75

Tid: 29. mai, 09.30-12.00
Sted: DIGS, Krambugata 2

• 09.30 Dørene åpner

• 10.00 Innovasjonstalen 2019 ved Vigdis Harsvik, direktør i Innovasjon Norge Trøndelag

• 10.15 Hvorfor haster det med vekst? ved Ragnar Torvik, professor i samfunnsøkonomi, NTNU

• 10.30 Fra oppstart- til vekstselskap ved Gunnar Nordseth, daglig leder, Signicat AS

Signicat er et finansteknologiselskap som leverer nettbaserte digitale identitetstjenester til offentlig og privat sektor. Signicat har hovedkontor i Trondheim, og avdelingskontor i en rekke europeiske byer, herunder Frankfurt, Haag, Helsinki, København, Lisboa, London, Oslo og Stockholm.

• 10.45 Hvordan rigger en gründer seg for vekst, ved Marie Jacobsen Lauvås, gründer og daglig leder i Capeesh

Capeesh er en språkspillapp som bruker maskinlæring og spillteknologi for å lære utlendinger norsk som arbeidsspråk. Selskapet ble startet i 2017, og i år vant bedriften første plass i den norske finalen av Creative Business Cup, verdens største pitchekonkurranse for kreative bedrifter.

• 11.00 Paneldebatt med deltakerne og konferansier Espen Gressetvold i Tequity Cluster

• 11.15 Lett servering

Berge/Knoff/Natural Light/Visitnorway.com