Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2018 på Kongsberg

7. juni holdes årets innovasjonstale for Buskerud, Vestfold og Telemark på Kongsberg. Temaet er Merkevaren Norge, og hvordan vi kan øke norsk eksport og andelen utenlandske investeringer i Norge og BTV-regionen.
Innovasjonstalen for Buskerud, Vestfold og Telemark arrangeres på Kongsberg 7. juni

Du får også møte The Explorer
– Kall det gjerne et «Tinder» for næringslivet, sa statsminister Erna Solberg da hun lanserte den digitale tjenesten www.theexplorer.no 31. mai. Her skal norske, bærekraftige løsninger matches med internasjonale behov og kjøpere. Nå gir vi deg innblikk i hvordan regionale bedrifters løsninger kan eksponeres for verdens markeder gjennom det nye digitale utstillingsvinduet.

Vi følger opp den årlige Innovasjonstalen i Oslo med eget arrangement for BTV-regionen 7. juni – og spør: Hva betyr det digitale utstillingsvinduet for vår region? Hvordan kan næringslivet utnytte mulighetene som kommer med Norges eksportsatsing og merkevarebygging?

I løpet av arrangementet ser vi også på hvilken verdiskaping internasjonale eiere har bidratt med, og hvordan vi kan gjøre Norge til et enda bedre land å investere i. Dette danner grunnlaget for en ny innsiktsrapport som Innovasjon Norge legger fram i samarbeid med næringslivet og akademia.

Vi har samlet et sterkt lag for å belyse temaet Merkevaren Norge:

• Statssekretær Marianne Hagen i Utenriksdepartementet deler regjeringens tanker og ambisjoner.

• Cathrine Pia Lund, leder for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, oppdaterer oss på ambisiøse prosjekter for å fremme norsk eksport.

• Anniken Fægri Damm-Larsen, leder for vårt kontor i Buskerud, Vestfold og Telemark, deler fra innholdet i årets innovasjonstale og tar perspektiver på hva kunnskapen kan ha å si for næringslivet lokalt.

Vi får også høre spennende innlegg fra næringsaktører i regionen:

• Massterly. Kongsberg og Wilhelmsen etablerer verdens første selskap for operasjon av autonome skip. Tom Eystø kommer for å fortelle om selskapets planer og ambisjoner.

• N2 Applied. Grete Sønsteby fra Krødsherad ble kåret til Årets kvinnelige gründer 2018. Selskapet har utviklet en metode som skal snu husdyrmøkk fra å være et illeluktende miljøproblem til å bli en grønn milliardindustri.

• Powered by Telemark. Industrien i Grenland er ett av de grønneste industrimiljøene i verden. Irene Siljan Vestby kommer for å fortelle hvordan man planlegger å fremme regionen som den fremste i Norge for utvikling av ny og bærekraftig industri.

Det hele åpnes av ordføreren i Kongsberg, Kari Anne Sand.

Kongsberg International School står for underholdningen.

Tid: Torsdag 7. juni, kl. 13:00 - 15:00. Registrering starter kl 12:30
Sted: Kongsberg Musikkteater, Krona, Hasbergs vei 36, 3616 Kongsberg.

Pressen er velkommen. Påmelding og spørsmål kan rettes til:
Tommy Odinsen / tommy.odinsen@innovasjonnorge.no / 958 95 781