Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2018 i Rogaland

1. juni holdes årets Innovasjonstale i Stavanger. Årets tema er "Merkevaren Norge," og hvordan vi kan øke norsk eksport og andelen utenlandske investeringer i Norge og Rogaland.

Foto: Yngve Ask/Innovasjon Norge

Lokale ideer, høyteknologiske løsninger, kompetanse og naturressurser er noe av det som bidrar til at Rogaland har Norges høyeste andel direkte utenlandske investeringer. Selv om olje- og gass industrien fortsatt vil være en stor bidragsyter til norsk eksport, kan mye av den samme teknologien og kompetansen brukes til å sette norske grønne løsninger på kartet.

Hva tiltrekker utenlandske investorer til Norge? Hvilke løsninger og produkter kan vi levere, og hvordan kan vi gjøre dem bedre kjent?

På årets Innovasjonstalearrangement i Stavanger viser vi frem The Explorer, det nye digitale utstillingsvinduet for norske, grønne løsninger, og et sentralt verktøy for å øke norsk eksport.

Program:

12:30 Dørene åpner

13:00 Velkommen, fylkesvaraordfører Marianne Chesak

13:10 Lansering av nytt digitalt utstillingsvindu, statssekretær Ingvil Smines Tybring-Gjedde, Olje og energidepartementet

13:25 Eksempelbedrift Zaptec AS, Anders Thingbø, administrerende direktør

13:35 Innovasjonstalen ved Marit Karlsen Brandal, direktør Innovasjon Norge Rogaland

14:00 Panel, moderator Harald Birkevold, Stavanger Aftenblad

Statssekretær Ingvil Smines Tybring-Gjedde, administrerende direktør i Haugaland Vekst IKS K. Tormod Karlsen, administrerende direktør i Greater Stavanger Kristin Reitan Husebø, administrerende direktør i Rosenberg Worleyparsons AS Jan Trygve Narvestad, og direktør for Innovasjon Norge Rogaland Marit Karlsen Brandal.

14:30 Mingling og lett servering

Tid: 1. juni 2018, fra 13.00-14.30

Sted: Universitetet i Stavanger – Arne Rettedals Hus

Pressen er velkommen. Påmelding og spørsmål kan rettes til Julie Ryland,julie.ryland@innovasjonnorge.no/48111975