Presseinvitasjon: Historisk allianse mellom Norsk Friluftsliv og Norges idrettsforbund

Idrettspresident Tom Tvedt, og styreleder i Norsk Friluftsliv, Erling Lae, inviterer til pressetreff utenfor Stortinget mandag 4. september kl. 10:45.

Norsk Friluftsliv og Norges idrettsforbund danner en historisk allianse, og tar sammen opp kampen mot økende passivitet og fysisk inaktivitet i Norge.

- En av de virkelig store utfordringene Norge står overfor er økende passivitet og fysisk inaktivitet. Helseutgiftene til behandling av sykdommer knyttet til mangel på fysisk aktivitet øker, og de vil fortsette å øke hvis ikke vi som samfunn tar grep, advarer Erling Lae og Tom Tvedt. – Da kommer man ikke utenom at de frivillige organisasjonene mobiliserer, legger til rette og virkelig bidrar direkte overfor dem det gjelder.

- Vi har funnet sammen i felles forståelse for de utfordringene vi står overfor.  Vi gjør dette nå fordi vi ønsker å si til alle som har som mål å styre de neste årene at de ikke må glemme en av de vanskeligste og viktigste oppgavene vi står overfor – nemlig fysisk inaktivitet. Dette er ikke bare en valgkampsak, men et viktig verdivalg for fremtidige generasjoner, avslutter de to lederne.

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv