Presseinvitasjon: Historisk allianse mellom Norsk Friluftsliv og Norges idrettsforbund

Idrettspresident Tom Tvedt, og styreleder i Norsk Friluftsliv, Erling Lae, inviterer til pressetreff utenfor Stortinget mandag 4. september kl. 10:45.

Norsk Friluftsliv og Norges idrettsforbund danner en historisk allianse, og tar sammen opp kampen mot økende passivitet og fysisk inaktivitet i Norge.

- En av de virkelig store utfordringene Norge står overfor er økende passivitet og fysisk inaktivitet. Helseutgiftene til behandling av sykdommer knyttet til mangel på fysisk aktivitet øker, og de vil fortsette å øke hvis ikke vi som samfunn tar grep, advarer Erling Lae og Tom Tvedt. – Da kommer man ikke utenom at de frivillige organisasjonene mobiliserer, legger til rette og virkelig bidrar direkte overfor dem det gjelder.

- Vi har funnet sammen i felles forståelse for de utfordringene vi står overfor.  Vi gjør dette nå fordi vi ønsker å si til alle som har som mål å styre de neste årene at de ikke må glemme en av de vanskeligste og viktigste oppgavene vi står overfor – nemlig fysisk inaktivitet. Dette er ikke bare en valgkampsak, men et viktig verdivalg for fremtidige generasjoner, avslutter de to lederne.