Presseinvitasjon: Helse- og omsorgsminister Bent Høie signerer avtaler med 16 bedrifter om tilrettelegging for sunnere kosthold

7. april kommer helse- og omsorgsminister Bent Høie til Næringslivets Hus for å signere avtaler med 16 medlemsbedrifter i NHO som ønsker å slutte seg til myndighetene og mat- og drikkenæringens samarbeid for et sunnere og mer balansert kosthold i befolkningen.

I desember 2016 signerte mat- og drikkenæringen, dagligvarehandelen og myndighetene en intensjonsavtale om å legge til rette for et sunnere og mer balansert kosthold i befolkningen. Avtalen etablerer en gjensidig forpliktelse mellom myndighetene og næringslivet om å nå konkrete målsetninger for en bedret folkehelse. I avtalen er det formulert konkrete og langsiktige mål for å redusere inntaket av mettet fett, salt og tilsatt sukker i befolkningen. Avtalen har også mål om at inntaket av frukt og bær, grove kornprodukter, grønnsaker og sjømat skal økes.

I desember sluttet NHO-medlemmene Orkla,
TINE, Nortura, Grilstad, Mills, Norgesmøllene og Nestlé seg til avtalen, og 7. april slutter 16 nye bedrifter seg til det som antageligvis er den mest omfattende samarbeidsavtalen for sunnere kosthold mellom myndigheter og næringsliv i noe land.

Hva: 16 medlemsbedrifter i NHO Mat og Drikke signerer avtale med myndighetene, ved helse- og omsorgsminister Bent Høie, om tilrettelegging for et sunnere kosthold i befolkningen.

Når: 7. april 2017 kl. 11:00 -12:00

Hvor: Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27, på Majorstuen i Oslo.

Følgende bedrifter signerer avtale 7. april:
Coca-Cola European Partners, Finsbråten AS, Fjordland AS, Jæder Ådne Espeland AS, O. Kavli AS, Q-Meieriene, Maarud AS, AS Pals, Ringnes AS, Synnøve Finden AS,
Nærbakst AS, Findus Norge AS, HOFF SA, Gartnerhallen SA, Fatland og Lerum AS

Hver bedrift som slutter seg til avtalen skal arbeide med sine produkter ut i fra sine forutsetninger.  Mat- og drikkenæringen er mangfoldig. Noen produserer hverdagsmat til store befolkningsgrupper, mens andre lager mat og drikke til fest og til de mer sjeldne anledningene. Konkurransen mellom ulike bedrifter er, og skal være, hard og skape utvikling, energi og innovasjoner. Avtalen og arbeidet med den er vurdert konkurranserettslig, og det er tatt nødvendige konkurranserettslige hensyn i måten arbeidet organiseres og planlegges gjennomført.

Bedrifter som slutter seg til avtalen forplikter seg til å legge til rette for et sunnere kosthold i befolkningen, gjennom:

• Produktinnovasjon, reformulering, porsjons- og pakningsstørrelser samt utvikling av nye produkter.
  • Fremme sunnere alternativer og valgmuligheter som understøtter intensjonsavtalens målsettinger.
  • Rapportere til den gruppen som koordinerer arbeidet med avtalen på de områder bedriften deltar.

Les mer om intensjonsavtalen og samarbeidet for et sunnere kosthold

Påmelding på epost til nws@nhomd.no

Avtale om intervju med bedriftene utenom arrangementet gjøres direkte med den enkelte bedrift.

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.