Presseinvitasjon etter seier i kvikksølvsaken - Onsdag klokken 1200

16.2.2016 10:49 | Parat

Kvikksølvskadde tannhelsesekretærer har vunnet to saker i Høyesterett. Den første dommen fastslo at tannhelsesekretærene var berettiget til yrkessykdom og Høyesterett instruerte Trygderetten om å endre praksis i denne type saker – saker som de gjennom alle år hadde avslått i tråd med saksgangen til motvillige byråkrater i NAV-systemet.

Den siste dommen gir de samme tannhelsesekretærene rett til forsikringserstatning selv om de ble kvikksølvskadet før lov om yrkesskadeforsikring trådte i kraft i 1990. Begrunnelsen fra Høyesterett er basert på den urett yrkesgruppen er påført ved at myndigheter og fagmiljøer har nektet å erkjenne at disse kvinnene har blitt kvikksølvskadet.

Onsdag 17. februar klokken 1200 inviteres pressen til å møte tannhelsesekretær Tordis Klausen som har kjempet for sin sak gjennom mer enn ti år. Parat og Tannhelsesekretærenes Forbund (ThsF) har ført sakene for retten og Parats leder, Hans-Erik Skjæggerud og leder i ThsF, Gerd Bang-Johansen, vil også være tilstede sammen med leder for juridisk avdeling i Parat, advokat Anders Lindstrøm.

Parat har utarbeidet en omfattende metoderapport som beskriver arbeidet med denne kvikksølvsaken gjennom de ti siste årene. Rapporten som er tilgjengelig for pressen er også oversatt til engelsk og vil bli distribuert til arbeidsgrupper, organisasjoner og forskningsmiljøer i de nordiske landene i tillegg til England, USA og Brasil som jobber med tilsvarende problemstilling. Norge er det første land i verden som så klart har fått fastslått yrkesskader som følge av kvikksølvforgiftning.

Pressemøtet avholdes i Parats lokaler i Lakkegata 23 i Oslo klokken 1200, onsdag 17. februar. Det vil bli anledning til individuelle intervjuer med alle som har vært knyttet til saken og det blir en enkel servering.

Kontaktpersoner:

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud, telefon 959 38 769, e-post:

hans-erik.skjeggerud@parat.com.

Leder av ThsF, Gerd Bang-Johansen, telefon 984 88 100, e-post: gerd.bang.johansen@parat.com.

Leder av Parats juridiske avdeling, Anders Lindstrøm, telefon 913 08 742, e-post: anders.lindstrom@parat.com.