Presseinvitasjon: [eŋtrəprenø:´r] – NHO Mat og Drikkes årskonferanse 2018

Som landets største landbaserte industrigren spiller mat-, drikke- og bionæringen en viktig rolle i den nødvendige økonomiske omstillingen Norge står overfor. Vi spør derfor: Hvor ligger barrièrene og hva skal til for at nye og eksisterende bedrifter utvikler seg og vokser, slik at enda flere kan finne en trygg og lønnsom arbeidsplass i næringen.

Hva: NHO Mat og Drikke samler medlemsbedrifter, myndigheter, samarbeidende organisasjoner, politikere og media til sin årskonferanse 2018: [eŋtrəprenø:´r].

Når: 19. september 2018 Kl. 13:00 – 16:30

Hvor: Dansens Hus, Vulkan, Oslo

Program:

13:00 – 14:00   Hvordan skape vekst?
Vi vil trenge 200 000 nye jobber i privat sektor de neste ti årene. Hvordan skaper vi den nødvendige veksten? Hvilke strategiske grep og politiske rammer skal til for å utløse potensialet i innovasjonskraften hos mat- og drikkentreprenørene og hvordan kan myndighetene legge til rette?

Innledere:
• Torbjørn Røe Isaksen (H), næringsminister
• Erik Volden, styreleder NHO Mat og Drikke
• Johan Krallis Anell, nasjonal eksportsamordner i Næringsdepartementet i Sverige

14:00 – 14:30 Pause

14:30 – 15:00   Møt entreprenørene
Forbrukertrender, forventninger til et mer balansert og sunnere kosthold, økende konkurranse og klare krav om bærekraftig produksjon utfordrer mat- og drikkebedriftene, men skaper også nye muligheter. Vi ser på hva som skal til for å kunne gripe muligheten og møter noen av dem som satser for ny vekst!

Panelsamtale med:
• Tor Petter Weien Christensen, Aurora Spirits
• Jens Nordahl, VP Sales and Marketing i Smartfish
• Trine Lerum Hjellhaug, Lerum AS

15:00 – 15:30 Pause

15:30 – 16:30   Teknologi og marked - byggesteiner for vekst
Høy grad av mattrygghet, høy tilit blant forbrukere og et godt omdømme for kvalitet og smak er unike fortrinn for norsk mat- og drikkenæring. Hvordan kan teknologi og nye markedsmuligheter utløse potensialet? Hva kan vi lære av andre næringer?
Innledere:
• Hanne Maren Blåfjelldal, statssekretær i Landbruks- og matdepartementet
• Amir Sasson, direktør avd. for strategi og entreprenørskap, Handelshøyskolen BI
• Alexandra Bech Gjørv, konserndirektør for SINTEF

Pressen er velkommen, og bes om å registrere seg på forhånd til nws@nhomd.no innen klokken 11:00 konferansedagen.

Konferansen kan også følges direkte på NHO Mat og Drikkes nettsider eller facebookside.

Nødvendig med utredning, men det haster8.10.2018 10:51Pressemelding