Stiftelsen Skolematens Venner

Presseinvitasjon: Er skolemåltidet ett skritt nærmere?

Før valget til høsten har tre partier satt skolemat på programmet. SV går for gratis skolemåltid, mens Sp og Ap åpner for egenandel.

Hva er det egentlig de ser for seg og hvordan skal det gjennomføres i praksis? Er det kommunene som skal bestemme hva slags mat som skal serveres og hvor mye foreldrene skal betale? Vi har bedt de tre partiene utdype sine ståsteder, og det har de takket ja til.
Kom og hør hva Ingvild Kjerkol (stortingsrepr. Ap), Aisha Naz Bhatti (førstekandidat for Sp i Oslo) og Kari Elisabeth Kaski (parti-sekretær i SV og  første-kandidat for SV i Oslo) har å si.

Vi møtes i kantina på Frydenberg skole onsdag 7. juni klokka 12 – midt i lunsjen for de 470 elevene. Etter å ha spist dagens varme lunsj samles vi i auditoriet der vi får høre om Frydenberg skole og deres kantineløsning, før politikerne slipper til.

Skolematens Venner

Stiftelsen Skolematens Venner jobber for et lovpålagt, gratis, ernæringsmessig forsvarlig måltid i hele grunnskolen. Vi har registrert skoler som allerede har mattilbud til elevene og spurt hva skolene mener de får ut av dette. Vi er opptatt av at obligatoriske ordninger må erstatte de tilfeldige tiltakene som bare kommer noen elever til gode. Les mer på skolematensvenner.no

Frydenberg skole

Frydenberg ungdomsskole ble åpnet i februar 2012, og har en  kantine med mange hender på kjøkkenet. Kantina drives av NAV i bydel Grünerløkka, som har ansatt to kokker som har daglig ansvar for driften samtidig som de er arbeidsledere for inntil åtte personer i arbeidstrening. Det gir rom for å tilby fersk mat laget fra bunnen av til svært lav pris.

Tid: 7. juni kl. 12.00 - 13.30

Sted: Frydenberg skole, Frydenbergveien 48, 0575 Oslo

Program:

12.00: Oppmøte og  varm lunsj i kantina. Mulighet til å snakke med elever og lærere og kjenne en moderne Oslo-skole på pulsen.

12.30: Velkommen ved Harald Osa, styreleder i Skolematens Venner (i auditoriet)

• Om Frydenberg skole og organiseringen av kantina ved assisterende rektor Jan Roar Svendsli og kantineleder Anders Sjøblom
  • Matro i skolen, ved Marte Byfuglien, Helse- og ernæringssjef i Mills
  • Skolemåltider i praksis, ved daglig leder i Skolematens Venner Unn Karin Olsen
  • Hva går partiene inn for? Hva ser de for seg? Innlegg fra nevnte politikere.

Spørsmål og diskusjon: Er vi kommet et skritt nærmere et skolemåltid i grunnskolen?

13.30 Slutt

Påmelding til arrangementet på post@skolematensvenner.no.

Kontaktperson: Unn Karin Olsen, tlf.. 90606522, post@skolematensvenner.no

Om Stiftelsen Skolematens Venner

Stiftelsen Skolematens Venner

906 06 522http://www.skolematensvenner.no

Skolematens Venner er en ideell stiftelse med ett mål for øye: et sunt, daglig måltid til alle norske skoleelver. Vi har godt håp om å gjøre stiftelsen overflødig ved at målet nås. Inntil det skjer, har vi et sekretariat, et styre og et varierende antall ambassadører som jobber for saken og bidrar til driften av stiftelsen.

Følg saker fra Stiftelsen Skolematens Venner

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Skolematens Venner på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.