Presseinvitasjon: Elbilhovedstaden 2018

Hvem av byene Bergen, Oslo, Trondheim og Stavanger har levert den mest offensive elbilpolitikken det siste året? Norsk elbilforening og CICERO inviterer sentrale fagmiljøer til å vurdere byenes innsats, og vinneren kåres 14. august i Arendal. Kommunalminister Monica Mæland deler ut prisen på vegne av arrangør.

Byene våre sliter med forurensing fra transport og veitrafikk, og Stortingets mål om å kun selge nullutslippsbiler fra 2025 krever at også byene bidrar til det store elbilskiftet.

Ansvarlige politikere fra Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim møtes til verbal duell i konkurransen om hvem som har den mest offensive elbilsatsingen.

Byene har selv rapportert alt som er gjennomført og planlagt, både politisk og strategisk, for å fremme en mer miljøvennlig veitrafikk.

I tillegg legger vi fram ferske nøkkeltall og statistikk for utviklingen i antall elbiler, ladestasjoner og brukerundersøkelse i de fire storbyene.

Under kåringen vil ansvarlige politikere prosedere for sin by foran fagjuryen, som deretter gir sine samlede begrunnelser og vurderinger.

Vinneren kåres på stedet.

Årets fagjury:

• Kristin Halvorsen, direktør i CICERO
  • Odd-Olaf Schei, seniorrådgiver DIFI, Avd. for offentlige anskaffelser (ANS), Grønne anskaffelser
  • Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender
  • Odd Olaf Askeland, leder Elektrifisering BKK AS
  • Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Politikere som representerer byene:

• Bergen: Anna Elisa Tryti (Ap), byråd for byutvikling
  • Oslo: Marianne Borgen (SV), ordfører i Oslo
  • Stavanger: Per A. Thorbjørnsen (V), leder kommunalstyret for miljø og utvikling
  • Trondheim: Geirmund Lykke (Krf) , Kommunalråd Trondheim kommune

Tid og sted: tirsdag 14. august, kl. 19.00-21.00, Appellscenen på Teaterplassen

Arrangementet inngår i Arendalsukas hovedprogram.