Presseinvitasjon: ARENDALSUKA 2018 – Inkluderende utdanning i norsk utviklingspolitikk

Nikolai Astrup, Anniken Huitfeldt og Hilde Frafjord Johnson er blant dem som møtes til debatt om hvordan utdanningsbistanden skal sikre at ingen etterlates.

Tid: 14. august, klokka 09.30-10.00
Sted:
No. 9 Kaffe & Platebar, Teaterplassen 3, Arendal
Arrangør: Plan International Norge, Unge funksjonshemmede og Atlas-alliansen

Regjeringen løfter inkluderende utdanning som et viktig tematisk område i utviklingspolitikken og har prioritert jenter og funksjonshemmede. Hvordan vet vi at de politiske ambisjonene kan gjennomføres i praksis – hvordan må politikken innrettes når bistand til utdanning i hovedsak kanaliseres gjennom globale finansieringsmekanismer?

Finnes det andre eller bedre måter å styre utdanningsbistanden på som sikrer at ingen etterlates? Finnes det andre utviklingspolitiske virkemidler som sikrer at norsk utdanningsbistand bidrar til å redusere ulikhet basert på kjønn, alder og funksjonsnedsettelse?

I panelet møtes:
- Nikolai Astrup, utviklingsminister (H)
- Anniken Huitfeldt, leder av Forsvars- og utenrikskomiteen (A)
- Hilde Frafjord Johnson, tidl. utviklingsminister/generalsekretær i KrF
- Camilla Lyngen, forbundsleder i organisasjonen Unge funksjonshemmede
- Anne Kielland, seniorforsker i Fafo

Ordstyrer: Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge

Arrangementet knyttes til lanseringen av fotograf Morten Krogvolds utstilling #IncludeMe på Arendal bibliotek. Krogvold reiste til Nepal sammen med Plan for å dokumentere situasjonen til ungdommer med funksjonsnedsettelser. Målet var å belyse hvilke utfordringer ungdommene har og hvilke muligheter som finnes, for jenter spesielt, for å få realisert sin rett til utdanning. Utstillingen vil være åpen under hele Arendalsuka.