Presseinvitasjon - Hvem blir årets kommune i kampanjen for et mer demensvennlig samfunn?

Mandag 14.01 deler eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen ut pris til årets kommune, 2018, i kampanjen for et mer demensvennlig samfunn.

Mangel på kunnskap, og usikkerhet rundt hvordan vi best kommuniser med demenssyke, kan føre til at enkelte ikke får den hjelpen de trenger. Det kan være i tilknytning til transport, som kunde i nærbutikken, eller på biblioteket.

Over 40 000 demenssyke bor i sine egne hjem, og har behov for å kunne delta i nærmiljøet og utføre vanlige hverdagsoppgaver. I årene som kommer vil denne gruppen vokse betydelig.

Kommuner over hele landet har de siste fire årene inngått avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen om å drive opplæring av servicearbeidere i sine kommuner. Både butikkansatte, taxisjåfører, bussjåfører, offentlig ansatte ved f.eks. servicetorg eller bibliotek, ansatte i kirken, apotek, ved museer og lignende, skal kunne vite hvordan de forholder seg når kunden har demens.

Målet er å bidra til at alle får mulighet til å være inkludert og fortsette å delta i aktiviteter i sine lokalmiljøer.

Siden kampanjen startet opp i 2014, er det nå over 117 kommuner med, og mange tusen har fått opplæring. Mange mennesker over hele landet gjør en fantastisk innsats med kursing og bevistgjøringsarbeid. Og ikke minst har mange, mange personer med demens fått en mulighet til å mestre hverdagen bedre, fordi de kan bli møtt med respekt og forståelse.

– Vi ser flotte resultater mange steder i landet, og ønsker å hedre denne innsatsen med en pris, sier styreleder i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Stein Evensen.

Blant mange nominerte kommuner er Løten, Oppdal og Randaberg innstilt til finalen. Mandag kåres årets kommune 2018.

Hvor: Nasjonalforeningen for folkehelsens hus, Oscars gt. 36 B Oslo

Når: Mandag 14. januar kl. 13.00-13.45

Juryen har bestått av styreleder i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Stein Evensen og nesteleder Sidsel B. Skaar, styremedlem Kjell Nesbø og leder av demensrådet Marit Kirkevold.

Oscars gate 36B

Følg pressemeldinger fra Nasjonalforeningen for folkehelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonalforeningen for folkehelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonalforeningen for folkehelsen