Preparing for a smooth radio switch-over
During April 2017 important changes will be made regarding radio transmissions in several counties. Radio users are advised to examine the different alternatives for radio listening, says Gudbrand Guthus, Director for Licensing and Supervision Department at the Norwegian Media Authority.

– Experience from Nordland shows that it is unwise to postpone the preparations for the radio switch-over. When everyone wants DAB equipment for their cars installed at or around the switch-over date, there will be queues and delays.
– In the summer months, many people spend weekends and days off in cabins, boats or caravans. One should bear in mind that the radio switch-over may be implemented earlier at your holiday location than where you live. Checking your radios in your cabin or in your boat would therefore be a good suggestion, in order to plan for your radio listening after the switch-over. Also do not forget that most local radio stations will continue their FM transmissions, says Guthus.
Important radio dates in April
On April 21, P4, Radio Norge and some local radio stations will terminate their FM transmissions in Trøndelag and Møre og Romsdal. Next NRK will switch off their FM transmissions on April 26 in Telemark, Buskerud, Hedmark and Oppland. The radio switch-over will be implemented in the rest of the country during summer and autumn 2017.
Nøkkelord
Kontakter
Gudbrand GuthusDirektør konsesjon og tilsyn
69301250 / 91765419gudbrand.guthus@medietilsynet.noBilder
Lenker
Om Medietilsynet
The Norwegian Media Authority works to ensure that everyone has access to a diversity of television, radio and newspapers across the country. We conduct audits under the current legislation for broadcasting, film and media ownership. We also have the task to guide all sectors of the population to increase media literacy.
Følg saker fra Medietilsynet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Medietilsynet
Regjeringa ber Medietilsynet om å fortsette arbeidet mot speleproblem8.2.2019 10:12:16 | Aktuelt
Medietilsynet skal fortsette arbeidet med å skaffe innsikt, informere, utarbeide tiltak og gi pengar til forsking for å forebygge speleproblem. Det kjem fram i den nye handlingsplanen mot speleproblem, som vart vedteke av regjeringa for kort tid sida.
Flere foreldre vet hvorfor sosiale medier har 13-årsgrense5.2.2019 06:45:00 | Pressemelding
Åtte av ti foreldre vet at personvernhensyn er årsaken til 13-årsgrensen på sosiale medier. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet. For ett år siden var bare tre av ti klar over hvorfor barn under 13 år ikke kan opprette egen profil på sosiale medier uten foreldresamtykke.
Bør barn under 13 år være på sosiale medier? Medietilsynet inviterer til diskusjon på Safer Internet day 201930.1.2019 10:50:31 | Presseinvitasjon
Medietilsynet, Datatilsynet og Utdanningsdirektoratet inviterer til debatt om aldersgrenser, personvern og barn på sosiale medier på Kulturhuset i Oslo tirsdag 5. februar. Her får du blant annet møte mamma og skuespiller Ane Dahl Torp, barneombud Inga Bejer Engh og lærer Simen Spurkland.
Medier: Ny mulighet for å søke innovasjonsstøtte29.1.2019 07:00:00 | Pressemelding
4. mars er søknadsfrist for innovasjonsstøtte til medier. Årets pott er på ti millioner kroner. – Det var stor interesse for støtteordningen da den kom i fjor, og vi håper på like mange gode søknader i år, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Råd om dataspill til foreldre – nå også på samisk24.1.2019 13:43:48 | Pressemelding
Mange foreldre synes det er utfordrende at barna spiller mye dataspill. Barna selv ønsker at foreldrene engasjerer seg. Medietilsynet gir deg råd om hvordan familien kan snakke sammen om dataspill og bli enige om tidsbruk.
Youtubere tydeligere på hva som er reklame17.1.2019 13:06:30 | Pressemelding
Nye tall viser at flere norske youtubere merker reklame i innslagene sine. – Dette er en positiv utvikling som gjør det mindre sannsynlig at seerne opplever skjult reklame, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom