Premiumforbrukerne betaler 10% ekstra
I forskningsprosjektet Catch har flere forskere fra Nofima og Universitetet i Tromsø - Norges Arktiske universitet studert forbrukernes evaluering av produkter basert på levendelagret torsk.
Undersøkelsene er hovedsakelig gjennomført i Norge, men det er også gjort studier i det spanske marked.
Målet med arbeidet har vært på å få bedre kunnskap om hva som gjør torskeprodukter eksklusive og attraktive.
Kvalitetsbevisste forbrukere
- Eldre og kvalitetsbevisste norske forbrukere legger mindre vekt på emballasje, og bekvemmelighet når de velger fersk torsk. De stoler på sin egen vurderingsevne og sine synsinntrykk. I Spania foretrekker forbrukerne å kjøpe fersk torsk over disk uten innpakning, sier professor Svein Ottar Olsen ved Handelshøyskolen på Universitetet i Tromsø.
Studiene viser at ferdigpakket torsk er akseptert, men ikke av alle torskeelskere. Spesielt i Spania er det viktig å se hele fisken i ferskvaredisken. Kunden plukker selv ut den fisken du vil ha, og ber om at den blir ferdig stykket opp eller filetert før du tar den med deg hjem.
Produktinformasjon
Dersom fisken er ferdigpakket er informasjon viktig for svært mange av forbrukerne. De ønsker seg informasjon om råvaren, produksjonsdato og holdbarhetsdato. Informasjonen må være klart synlig for forbrukeren.
- Vi ser også at design og farge på emballasje er med på å endre forbrukernes opplevelse av råvarene. Sorte pakninger gjør for eksempel produktene mer eksklusive, sier Olsen
Når norske forbrukerne velger fersk torsk i butikken er mild smak, ferskhet, sunnhet og naturlighet de viktigste kriteriene.
Lang saltmodning
I Catch har forskerne også sett på klippfisk og tørrfisk, og her er det gjort nye funn:
- Ekstra saltmodning av klippfisk i seks måneder gir klar forskjell i opplevelsene av modnet smak, gulfarge og saltsmak. Forskjellen er tydelig når vi sammenlignet med tradisjonell klippfisk som var modnet i seks uker, sier Olsen.
Andre funn som er gjort viser at nostalgi og interesse for tradisjonsmat øker opplevelsen av eksklusivitet og betalingsvillighet for langtidsmodnet klippfisk og tørrfiskprodukter.
De produsentene som skal nå premiumsegmentet må vektlegge ord som håndlaget, modenhet, eksklusivitet, tradisjon og nostalgi i markedsføring av tradisjonsprodukter.
Fakta:
- Catch er et femårig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet.
- Formålet har vært å optimalisere kvaliteten på levendelagret torsk helt fra fangst til forbruker.
- Ved å holde torsken levende i merd og slakte den senere, skal forbrukerne få fisk av optimal kvalitet også utenfor hovedsesongen.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Sogn-GrundvågSeniorforsker
Tel:+47 470 29 204geir.sogn-grundvag@nofima.noBilder
Om Nofima
Nofima er et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Studerte følelser for sjømat24.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Pris har noe å si. Tilgang på gode oppskrifter like så. Forbilder og inspirasjon er også viktig. Men hva med følelser for sjømat? Kan emosjoner ha noe å si for forbruket av sjømat blant unge i Norge?
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom