Premiereklar: Påkostet serie om blodig Irak-slag

Sett med amerikanske øyne var «Black Sunday» en av de mest dramatiske dagene under Irak-okkupasjonen. I dramaserien «The Long Road Home», med premiere på National Geographic søndag 5. november kl. 22.00, får du se hvorfor.

Tidligere i år debuterte TV-kanalen National Georgraphic sin første fiksjonsserie i form av Albert Einstein-biografien «Genius».

Nå fortsetter kanalen satsingen på storslått drama.

Premiereklare «The Long Road Home» er en filmatisering av New York Times-bestselgeren ved samme navn, skrevet av den prisbelønte journalisten Martha Raddatz. Vi følger en gruppe uerfarne soldater i Sadr-byen i Bagdad i april 2004, som befinner seg i en uhyre dramatisk situasjon.

– Kaotisk situasjon

Soldatene tror de er på et enkelt fredsbevarende oppdrag, men blir snart utsatt for et hardt bakholdsangrep - i ettertid er angrepet kjent som «Black Sunday» på grunn av store tap og mange skader.

– Serien viser med all tydelighet hvor kaotisk situasjonen er på bakken for soldatene, samtidig som den også tar perspektivet til familiene som venter hjemme rundt militærbasen Fort Hood i Texas, sier Anders Borge, norgessjef for FOX Networks Group.

Serien går over åtte episoder, og blant skuespillerne finner vi vi Michael Kelly («House of Cards»), Jason Ritter («Girls») og Kate Bosworth («Superman Returns»).

Dessuten stifter seerne kjennskap med Patrick Schwarzenegger, sønn av Arnold og Maria Shriver, som tidligere i høst snakket om «The Long Road Home» hos Fredrik Skavlan.

Gigantisk sett

Serien er for øvrig i sin helhet spilt inn ved Fort Hood, der settet som forestiller Irak ble bygget på et gigantisk treningsfelt. Mange av de ekte soldatene som er portrettert i serien var også tilstede under innspillingen.

Showrunner bak «The Long Road Home» er Mikko Alanne, mens Emmy-vinnere som Phil Abraham («Orange is the New Black») og Mikael Salomon («Band of Brothers») har regissert episodene.

Ta kontakt hvis du ønsker tilgang til screener, flere bilder eller mer informasjon.

«The Long Road Home» har premiere på National Geographic søndag 5. november kl. 22.00.