Posten Norge

Postomdeling annenhver dag fra 2020

Del

Posten Norge vil ha postomdeling annenhver dag fra 2020, men fortsatt tilby daglig levering i postbokser for dem som ønsker det.

I sitt høringssvar til Samferdselsdepartementet om endringer i postloven, påpeker Posten at 95 prosent av det som i dag legges i postkassen kan digitaliseres. Det påvirker fremtidens postomdeling, og kan påføre samfunnet store utgifter om ikke Posten får endre seg i tide.

- Selv med færre omdelingsdager vil Posten være til stede i hele landet med regelmessig postomdeling til alle husstander og bedrifter. I tillegg vil det fortsatt være god tilgjengelighet til inn- og utleveringspunkter, Post i Butikk, postkontor og postbokser som vil motta postsendinger fem dager i uken, som i dag, skriver konsernsjefen i Posten Tone Wille i høringssvaret.

Posten skal gå med post
Allerede neste år venter Posten at norske husstander bare får tre adresserte postsendinger per uke. Fra 2022 anslås det å være kun to postsendinger per husstand per uke. Det økonomiske grunnlaget for daglig postomdeling i Norge er dermed borte. Hvis staten vil opprettholde postomdeling fem dager i uka, vil utgiftene vokse for hvert år. I 2025 vil staten måtte betale én milliard kroner for ulønnsomme, men leveringspliktige posttjenester.

- For Postens økonomiske bæreevne er utviklingen dramatisk. Mange trekker frem at «Posten skal gå med post, ikke med overskudd». Det blir for enkelt. Posten skal levere de tjenestene du og jeg faktisk trenger, uten å belaste fellesskapet. Det betyr postomdeling annenhver dag og etter hvert én dag i uken, sier konsernsjefen.

Omfattende personalendringer
Innføring av postomdeling annenhver dag i hele landet vil være den største personalmessige omleggingen i Postens historie og føre til bemanningsreduksjoner på om lag 1500 årsverk. I tillegg vil ca. 2600 medarbeidere ved postterminalene og sjåfører få endrede arbeidsoppgaver.

- Vi er opptatt av å gjennomføre personalendringer på en ryddig og god måte. Da er det viktig at det avsettes tilstrekkelig tid. For å iverksette omlegging til postomdeling annenhver dag i 2020, må alle politiske og regulatoriske forhold avklares i 2018, understreker Wille.

Løsbare utfordringer
Overgang til postomdeling annenhver dag vil kreve tilpasninger for enkelte kundegrupper, blant annet for papiraviser i områder uten eget avisnett. Posten distribuerer om lag 15 prosent av avisene - hovedsakelig i grisgrendte områder. Disse vil få papiravisen vekselsvis to og tre dager i uken. Ved å leie postboks vil det likevel være mulig å motta dagferske aviser fem dager i uken.

- Vi mener det må finnes bedre løsninger for å dekke spesifikke kundebehov enn å opprettholde daglig postomdeling med de høye, faste strukturkostnadene det innebærer, sier Wille.

Fremtidens posttilbud
Ny teknologi skaper nye kundebehov og gir også muligheter for Posten til å utvikle eksisterende og nye lønnsomme tjenester som møter etterspørselen og gir mennesker, familier og bedrifter større valgfrihet i hverdagen. Netthandel er et viktig vekstområde for Posten.

- En markedsmessig og lønnsom utvikling av Postens tjenester, vil være fornuftig i et samfunnsmessig perspektiv, sier Wille.

Mer fleksibel lov
Posten mener ny postlov bør ta høyde for fremtidige behov for endringer i omdelingsfrekvens ved at antall omdelingsdager ikke tallfestes i loven direkte. Postloven kan stille krav om regelmessig innsamling og utlevering, mens den politiske styringen av antall dager kan skje gjennom forskrift eller enkeltvedtak. På den måten kan kravene tilpasses raske endringer i teknologi, marked og kundebehov uten ny lovendring.

FAKTA
• Digitaliseringen har ført til fall i de fysiske brevvolumene
• Siden årtusenskiftet har det adresserte brevvolumet falt med om lag 60 prosent
• Posten venter en ytterligere halvering frem mot 2025.
• I 2019 vil det være 3 adresserte brevsendinger per husstand per uke, og i 2022 vil det være 2 i uken.

Se Postens høringssvar her

Kontakter

Bilder

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

Følg saker fra Posten Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Posten Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom