Posten vil sentralisere – 550 distriktsstillinger kuttes om Stortingsmelding godtas

I dag diskuteres skjebnen til mange postansatte på Stortingets høring om «Postsektoren i endring.» - I stortingsmeldingen legges det opp til store omstruktureringer i Posten, blant annet at vi kun får post annenhver dag, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF). Han deltar på høringen på vegne av YTF.

Klungnes er kritisk til at Posten utelukkende forholder seg passivt til samfunnsendringene. – Vi mener Posten burde være en offensiv aktør som drar nyttet av det unike fortrinnet de har med distribusjonsnett i hele landet og kundekontakt hver dag, sier Klungnes.

Distriktene rammes

Posten vil samle sorteringen av post i større byer, og dermed legge ned mange arbeidsplasser i distriktene. – Hvis endringene gjennomføres vil det være behov for færre som sorterer og leverer Posten. Dermed vil flere i distriktene miste jobben, hvor det kan være en utfordring å få ny jobb, sier Klungnes.

En av endringene som Postenmeldingen legger opp til er at færre vil motta dagens landpostbudtjenester. – Vi mener Posten burde bygget opp tjenesten med hjemlevering gjennom samarbeid med apotek, kommune og butikker, sier Klungnes. På den måten ville Posten bidratt til flere arbeidsplasser i distriktene, i stedet for å legge ned.

Et av argumentene for at landposttjenesten er ikke er ønsket, er at færre benytter seg av bankuttak. – Det er ikke rart at færre tar ut penger hos landpostbudet, når tjenesten er gebyrlagt med 75 kroner. De færreste er interessert i å betale for å ta ut penger fra egen konto, sier Klungnes.

Dårligere produkter – mindre salg?

Posten ønsker å endre postleveringen slik at man kun får post hver andre dag. – Tjenestene Posten leverer vil bli dårligere, uten at vi ser noen klare konsekvensutredninger i meldingen på hvordan dette vil påvirke salg av produkter, sier Klungnes. Han påpeker at argumentene for at brevpost er fallende er forståelige, men at prinsippet om at vi skal ha et postvesen i hele Norge må stå sterkere.

Forbundslederen er bekymret for de store endringene Postens ansatte nok en gang må gjennom hvis endringene går gjennom. – Posten pleide å være en god og trygg arbeidsplass. Nå har de nedbemannet kraftig gjennom mange år, i stedet for å gripe de mulighetene et økt pakkemarked gir, sier Klungnes.

Endringene i stortingsmelding 31 «Postsektoren i endring»:

• Postlevering hver andre dag
  • Vil fjerne krav om at eiermelding legges frem for Stortinget
  • 200 000 færre får landpostbudtjeneste
  • Samle sortering av post i tre større byer

Jim Klungnes
jim@ytf.no