Posten vil sentralisere – 550 distriktsstillinger kuttes om Stortingsmelding godtas
Klungnes er kritisk til at Posten utelukkende forholder seg passivt til samfunnsendringene. – Vi mener Posten burde være en offensiv aktør som drar nyttet av det unike fortrinnet de har med distribusjonsnett i hele landet og kundekontakt hver dag, sier Klungnes.
Distriktene rammes
Posten vil samle sorteringen av post i større byer, og dermed legge ned mange arbeidsplasser i distriktene. – Hvis endringene gjennomføres vil det være behov for færre som sorterer og leverer Posten. Dermed vil flere i distriktene miste jobben, hvor det kan være en utfordring å få ny jobb, sier Klungnes.
En av endringene som Postenmeldingen legger opp til er at færre vil motta dagens landpostbudtjenester. – Vi mener Posten burde bygget opp tjenesten med hjemlevering gjennom samarbeid med apotek, kommune og butikker, sier Klungnes. På den måten ville Posten bidratt til flere arbeidsplasser i distriktene, i stedet for å legge ned.
Et av argumentene for at landposttjenesten er ikke er ønsket, er at færre benytter seg av bankuttak. – Det er ikke rart at færre tar ut penger hos landpostbudet, når tjenesten er gebyrlagt med 75 kroner. De færreste er interessert i å betale for å ta ut penger fra egen konto, sier Klungnes.
Dårligere produkter – mindre salg?
Posten ønsker å endre postleveringen slik at man kun får post hver andre dag. – Tjenestene Posten leverer vil bli dårligere, uten at vi ser noen klare konsekvensutredninger i meldingen på hvordan dette vil påvirke salg av produkter, sier Klungnes. Han påpeker at argumentene for at brevpost er fallende er forståelige, men at prinsippet om at vi skal ha et postvesen i hele Norge må stå sterkere.
Forbundslederen er bekymret for de store endringene Postens ansatte nok en gang må gjennom hvis endringene går gjennom. – Posten pleide å være en god og trygg arbeidsplass. Nå har de nedbemannet kraftig gjennom mange år, i stedet for å gripe de mulighetene et økt pakkemarked gir, sier Klungnes.
Endringene i stortingsmelding 31 «Postsektoren i endring»:
- Postlevering hver andre dag
- Vil fjerne krav om at eiermelding legges frem for Stortinget
- 200 000 færre får landpostbudtjeneste
- Samle sortering av post i tre større byer
Nøkkelord
Kontakter
Jim Klungnes
932 41 125
jim@ytf.no
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Presseinvitasjon - fremleggelse av YTFs grenseundersøkelse 20231.11.2023 12:00:00 CET | Presseinvitasjon
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom