Posten trår til med frimerker til sykkel-VM

Sykkel-VM i Bergen i september blir det største sommeridrettsarrangement noen gang i Norge. Posten Norge markerer begivenheten med utgivelse av to frimerker.
Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen (til høyre) og Postens frimerkedirektør Halvor Fasting gleder seg til VM – og over frimerkene som gis ut til mesterskapet. Foto: Håvard Jørstad.

Mesterskapet består av 12 øvelser over ni konkurransedager og samler mer enn 1 150 utøvere fra rundt 80 deltakende nasjoner. Det ventes rundt 500 000 tilskuere og over 300 millioner TV-seere i løpet av mesterskapsdagene.

– Interessen for sykling generelt og Sykkel-VM er stor i Norge, og vi gleder oss som alle andre til mesterskapet. Frimerkene vi gir ut er formgitt av illustratøren Ragnar Aalbu. Han har hatt syklister og vestlandske fjell i tankene når han har utformet frimerkene, sier frimerkedirektør Halvor Fasting.

Aalbu har mottatt en rekke priser for sine dekorative og stiliserteillustrasjoner.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen er glad for at Posten gir ut frimerker til mesterskapet:

– Med visjonen «Race to Celebrate» ønsker vi at VM skal være spektakulært, inspirerende og populært. At Posten kommer med frimerker bidrar til feiringen, sier han.

De to frimerkene kommer i valøren A-Innland, og kan dermed brukes på vanlige brev opp til 20 gram. De vil være i salg fra fredag 16. juni. Under VM fra 16. til 24. september vil Posten være på plass i Bergen med salg av en ny konvolutt med VM-frimerker og motivstempel hver dag.

Sykkel-VM 2017

Nummer:                           NK 1962–1963
Motiv:                                Syklister i vestlandsnatur
Utforming:                        Ragnar Aalbu