Posten Norge

Posten Norge med nye tiltak for bedre lønnsomhet

Del
Posten Norge kan vise til et foreløpig årsresultat før skatt på 230 millioner kroner i 2016, en forbedring på 79 millioner kroner fra året før. Konsernet arbeider videre med tiltak for å bedre lønnsomheten.
Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille. FOTO: Thomas Brun
Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille. FOTO: Thomas Brun

Driftsinntektene i 2016 var 24 772 millioner kroner, som er 302 millioner kroner lavere enn i 2015. Justert resultat (EBITE) ble 645 millioner kroner, en nedgang på 41 millioner kroner fra året før.

Du kan følge webcast av presentasjonen her fredag 17. februar kl. 09:00 

Fortsatt krevende
Digitaliseringen i samfunnet gjør at fallet i fysiske brevvolumer skyter ytterligere fart. Svak økonomisk vekst og aktivitetsnedgang i oljesektoren preget den norske delen av konsernet. I Sverige trakk innenriks godsvirksomhet resultatet ned, mens pakkevirksomheten bidro positivt.

- Konsernet var forberedt på et krevende 2016 og har gjennomført en rekke kostnadsreduserende tiltak. Dette har bidratt til et resultat på nivå med året før. Omsetningsfall innen logistikk og et stort omstillingsbehov i postvirksomheten setter et kraftig press på lønnsomheten. Vi har igangsatt et strategiarbeid for å styrke lønnsomheten og fokusere virksomheten, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Fremover ser hun fortsatt utfordringer med økt digitalisering, men også store muligheter.

- Økt e-handel gir nye forretningsmuligheter og vekst innen pakker, gods og hjemlevering. Her har vi gode forutsetninger for å lykkes, sier Wille.

Digitaliseringen skyter fart
Digitaliseringen fører til et kraftig og eskalerende fall innen adressert brevvolum. I 2016 falt det med rekordhøye 10,9 prosent i Norge. Innen postsegmentet falt omsetningen med 230 millioner kroner, men EBITE ble kun 16 millioner kroner svakere enn i 2015. Dette skyldes kraftige kostnadsreduksjoner, i hovedsak gjennom avvikling av lørdagsdistribusjon.

Netthandel vokser
Logistikksegmentet hadde en omsetning på 16 525 millioner kroner i 2016. Redusert aktivitet i norsk økonomi, utfordringene i oljesektoren, negativ volumutvikling for temperert gods i Norge og svak vekst for pakker innenlands ga omsetningsnedgang på 252 millioner kroner fra året før.

Privat netthandel fortsatte veksten også i 2016, og bidro til at konsernets samlede e-handelsvolum hadde en vekst på 15 prosent.

Øker i utlandet
Konsernets virksomhet utenfor Norge hadde samlede driftsinntekter på 9 968 millioner kroner i 2016, 345 mill. kroner (3,6 prosent) høyere enn i 2015. Av konsernets samlede omsetning i 2016, utgjorde driftsinntekter utenfor Norge 40 prosent, mot 38 prosent i 2015.

Øvrige forhold

  • Sykefraværet for 2016 ble 6,1 prosent, en marginal økning fra fjoråret. Konsernets ambisjon om reduksjon i sykefraværet står fast.
  • I 2016 ble resultat for A-post fremme over natt 86,1 prosent, som er 1,1 prosentpoeng bedre enn det kvartalsvise konsesjonskravet på 85,0 prosent.
  • Postens digitale postkasse, Digipost, hadde kraftig vekst i 2016. Det var omlag 1,4 millioner brukere av tjenesten ved utgangen av 2016, mot 600.000 ved forrige årsskifte.

Kontakter

Bilder

Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille. FOTO: Thomas Brun
Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille. FOTO: Thomas Brun
Last ned bilde
Last ned bilde

Dokumenter

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye