Posten kan ikke utlevere andres nøkler

Posten Norge kan ikke utlevere nøklene til tusenvis av postkasseanlegg i boligblokker over hele landet uten først å ha et tilstrekkelig rettslig grunnlag for det. Posten stiller seg undrende til beskyldningen om at selskapet er ansvarlig for konkurrentens oppsigelser av ansatte.
FOTO: Birger Morken / Posten

Gjennom mange tiår har Posten forvaltet sonenøkler til private, låste postkasseanlegg for gårdeiere over hele Norge, for å kunne sikre trygg og effektiv distribusjon av post. Disse sonenøklene er postmottakernes eiendom, og kan ikke uten et tilstrekkelig rettslig grunnlag utleveres til andre.

- Jeg stiller meg sterkt undrende til hvordan sonenøkler plutselig skal være årsaken til oppsigelser hos Norpost. De har konkurrert med Posten om levering av post i 30 år, blant annet brev og blad som veier over 50 gram, sier konserndirektør for kommunikasjon, Elisabeth H. Gjølme i Posten Norge.

Siden spørsmålet kom opp, har Posten Norge gitt innspill til Samferdselsdepartementet med tanke på en eventuell endring av regelverket. Selskapet har bidratt konstruktivt i arbeidet med etablering av en eventuell felles nøkkelordning, sist i et aktørmøte 17. august i regi av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), der også Norpost deltok.

- Vi har stilt opp på alle måter for å bidra til avklaring på dette spørsmålet. Saken ligger nå hos myndighetene, og jeg oppfatter det som urimelig å hevde at vi hindrer konkurranse i postmarkedet. Posten Norge er betrodd et stort ansvar på vegne av postmottakerne, og vi er avhengig av at alle juridiske, økonomiske og praktiske aspekter er avklart, sier Gjølme.

FOTO: Birger Morken / Posten