Posten første norske e-Crafter kunde

Volkswagen Nyttekjøretøy har nå overlevert fire Volkswagen e-Crafter til Posten. Dermed er store elektriske varebiler i Postens juletrafikk i Oslo.
Disse elektriske varebilene fra Posten blir å se i juletrafikken i Oslo. Foto: Aleksander Alnes / Posten

– Dette er starten på en ny æra for oss med leveranser av elektriske varebiler, og vi er sikre på at elektriske varebiler blir en vesentlig del av vår fremtidige produktportefølje. Vårt mål er å være Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og det også på elektriske varebiler. Med e-Crafter vil flere kunne kjøre rent elektrisk også i varetransport, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Posten er for oss en av pionerene i Norge når det gjelder å teste ut ny miljøvennlig teknologi, og spesielt innen transportløsninger. Vi er takknemlige og stolte over å få levere e-Crafter til Posten, som er den første norske kunden som får overlevert vår helt nye elektriske varebil og starte vår «elektriske reise».

Postens fire Volkswagen e-Crafter skal levere store og små pakker i Oslo sentrum fra torsdag 13. desember. Posten har i dag 600 varebiler av denne størrelsen på landsbasis, men de er drevet med fossilt drivstoff.

– Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire e-Crafterne som nå settes i drift, er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Han legger til at Posten er avhengig av bilprodusentene for å kunne innføre konkurransedyktige nullutslippsløsninger så raskt som selskapet ønsker.

– Vi har lenge ventet på at også store varebiler får god nok batterikapasitet, og er glad for at Volkswagen og Harald A. Møller nå har levert de første, sier Eckhoff.

Les mer om e-Crafter her:

Foto av pressesjef John Eckhoff i Posten Norge kan hentes HER

Last ned bilde
– Vi har som mål å elektrifisere de 22 rutene i Oslo innen 1. kvartal 2020. E-Crafterne skal betjene Oslo-rutene og ha base på Alnabru, sier Lars Veder, distriktssjef, sammen med Anne Bente Lier, postbud og Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy. Foto: Aleksander Alnes / Posten