Posten feirer kongejubileet med frimerke

17. januar har Harald V vært Norges konge i 25 år. Posten markerer jubileet med et frimerke fra signingen i 1991.

Harald V ble konge da hans far Olav V gikk bort 17. januar 1991, og samtidig fikk Norge igjen en dronning. Gjennom 25 år har kongeparet vært en viktig del av norsk samfunnsliv, og har delt gleder og sorger med det norske folk.

- Helt siden 1905 har det norske kongehuset ofte preget frimerker fra Posten. Vi har på den måten bidratt til å fortelle de kongeliges historie, og feiret store begivenheter og jubileer, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Kongejubileet markeres med folkefest i Oslo søndag 17. januar. Posten vil være tilstede på Universitetsplassen. Her vil det bli anledning til å sikre seg både frimerket, førstedagsbrev og andre produkter til minne om dagen.

Frimerket viser at kong Harald blir signet  av biskop Finn Wagle i Nidarosdomen, med dronning Sonja ved sin side.

Frimerkene var i salg fra 11. januar. De har en verdi på 17 kroner, og kan brukes på vanlige brev opp til 50 gram.

Harald V Konge i 25 år
Nummer:                           NK 1927
Motiv:                                Signingen  av kong Harald
Utforming:                         Jørn O. Jøntvedt