Posten bytter ut femsifret nummer

Posten Norge kutter ut sitt femsifrede telefonnummer til kundeservice for privatkunder.

FOTO: Birger Morken / Posten

Forbrukerombudet krever at privatkunder ikke skal henvises til spesialnummer når de skal ringe til kundeservice. Posten Norge tjener ikke penger på disse numrene, men å ringe spesialnummer koster i mange tilfeller rundt to-tre kroner i minuttet, avhengig av telefonoperatør.

- Femsifret nummer ble i sin tid innført for at det skulle være enklere å benytte for kundene. Det er lite som tyder på at teleselskapene ønsker å senke takstene, så derfor innfører vi heller 22 03 00 00 som nytt nummer til kundeservice, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

En avgjørelse fra EU-domstolen tidligere i år stadfester at Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise kundene sine til spesialnummer. Det gjelder numrene som koster mer enn grunntakst når de skal kontakte kundeservice.

- Vi vil innen 15. oktober endre informasjon om nytt telefonnummer i våre digitale kanaler og på vårt markedsmateriell, sier Eckhoff.

Det nye nummeret 22 03 00 00 er allerede tatt i bruk og kan også benyttes fra utlandet. Det gamle 04004 kan benyttes frem til 15. oktober.

Forbrukerombudet: Må slutte med dyre spesialnummer til kundeservice

FOTO: Birger Morken / Posten