Post etter flystyrten er ødelagt

27.1.2016 13:00 | Posten Norge

Posten som ble funnet etter flystyrten i begynnelsen av januar, er så skadet at den ikke blir distribuert.

Natt til fredag 8. januar styrtet et postfly som fraktet pakker og brev fra Østlandet til Nord-Norge. Redningsmannskapene gjorde en betydelig innsats med å samle post på havaristedet. 15 søppelsekker med post ble samlet inn og fraktet til Oslo og vurdert videresendt.

- Posten som ble funnet, er i en slik forfatning at den ikke er egnet for fremsending. Posten Norge har derfor avgjort at den innsamlede posten destrueres, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge.

Avgjørelsen er tatt i samråd med Norsk kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som har gitt Posten Norge et enkeltvedtak i sakens anledning.

Om bord i flyet var det 4,5 tonn post som skulle til Tromsø, for videre distribusjon til Nord-Norge og Svalbard. All post om bord er tapt.

Postens kundeservice har vært i kontakt med avsendere av ekspresspakkene som var i flyet, men det er ikke sporing på A-posten. Dermed må avsendere/mottakere ta kontakt med hverandre dersom de antar at deres brev var om bord.