Positive tall i toppfotballen

15.5.2017 14:01 | Norges Fotballforbund

Tallene for 2016 viser en veldig fin utvikling i toppfotballøkonomien.

Fotballpresident Terje Svendsen og klubblisensansvarlig Rune Nordhaug gleder seg over utviklingen i klubbøkonomien hos toppfotballklubbene. Foto: NFF

Samlede driftsinntekter for klubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen i 2016 var over 1,7 milliarder kroner. Aldri før har driftsinntektene vært så høye for de to øverste divisjonene i norsk fotball.

Driftskostnadene endte 73 millioner kroner høyere enn driftsinntektene. Ligaene leverte likevel et samlet positivt resultat etter skatt på 49 millioner kroner, noe som i all hovedsak skyldes spillersalg. Resultatet etter skatt var 30 millioner kroner dårligere i 2016 enn i 2015. Det er viktig å huske på at resultatet i 2015 ble positivt påvirket av gode sportslige resultater i UEFAs klubbkonkurranser.

- Det er kun resultatene fra 2015 og 2012 som er bedre enn fjorårets resultat. Vi ser er veldig fin utvikling i klubbøkonomiene, noe som er positivt. Klubbene tar mindre risiko, vurderer mer og bedre og vi ser generelt sett en god utvikling hos klubbene, sier NFFs klubblisensansvarlig Rune Nordhaug.

I årets herreligaer er det totalt kun fire klubber som er i rød kategori. Det er Stabæk og Viking i Eliteserien, og Levanger og Tromsdalen i OBOS-ligaen. Dette er helt klart gledelig, og det viser at det finansielle oppfølgingssystemet som vi innførte før 2009-sesongen har medført en positiv utvikling for klubbene.

- Dette beviser at gode styringsverktøy, med god kontroll og oppfølging gir resultater. Det er likevel marginale justeringer som avgjør om en klubb lykkes med sin økonomiske utvikling eller ikke. Det er derfor viktig at klubbene fortsetter å sette tæring etter næring og ikke tar for stor risiko når de planlegger fremover. Klubber som tar seg tid til god og balansert utvikling tjener godt på dette over tid. Det er bare å se på Sarpsborg 08 som gjør det godt både sportslig og økonomisk, sier fotballpresident Terje Svendsen.

På kvinnesiden er tallene også samlet sett positive. Toppserieklubbene har i 2016 snittinntekter på 9,2 millioner kroner og utgifter på 9,1 millioner kroner. To klubber havner denne gangen i rød kategori.

- Klubbene i Toppserien viser god kontroll i økonomien. De sikrer at de skaffer seg inntekter før de bruker dem. Toppserieklubbene har marginale økonomier og er veldig utsatt for kortsiktige svingninger. De må fortsette sitt sterke fokus på hvordan de skal opprettholde en stabil økonomi fremover, sier Svendsen.

Rosenborg, Brann, Odd, Haugesund og Molde ble innvilget UEFA-lisens for deltagelse i UEFAs konkurranser i 2017/18. Molde har ikke behov for lisensen, da de ikke er sportslig kvalifisert.

Stabæk, TUIL, Levanger, Avaldsnes, og Vålerenga Fotball (Toppserien) må lage handlingsplaner etter å ha rapportert i rød kategori i det finansielle oppfølgingssystemet.

Se hele presentasjonen om toppklubbenes økonomi for 2016 her

Fotballpresident Terje Svendsen er tilgjengelig for kommentarer/intervjuer kl 15-16.

Bilder

Ullevaal Stadion - Sognsveien 75 J