Positiv retning på bistandsbudsjettet

Plan International Norge synes det er bra at Regjeringen øker bistanden med 1,3 milliarder kroner og mener budsjettet viser en riktig satsing på global utdanning og helse. Dette er viktig for å oppfylle jenters rettigheter.
Plan International Norge er positive til bistandsbudsjettet og mener Norge nå må ta politisk lederskap i det globale arbeidet mot barneekteskap. Statsminister Erna Solberg viste sitt engasjement for kampen mot barneekteskap da hun møtte "Wedding Busters" fra Bangladesh på Plans jentekonferanse i 2014. Foto Plan/Tom Hansen

– Det er positivt at Norges bistand fortsetter å være over én prosent av bruttonasjonalinntekt. Det må være et minstekrav vi har til oss selv som et av verdens rikeste land, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Regjeringen vil bruke 190 millioner kroner mer på utdanningsbistand i 2018. Ifølge anslag fra UNESCO er det 130 millioner jenter i verden mellom 6 og 17 år som ikke går på skolen. 15 millioner av dem har aldri fått sjansen til å sitte i et klasserom, resten har falt fra underveis. Frafallet er særlig stort på ungdomsskolen.

– Det er riktig av Regjeringen å øke utdanningsbistanden med et særlig fokus på skolegang for jenter og barn med funksjonsnedsettelser. Men satsingen på utdanning må følges opp med konkrete tiltak som faktisk hindrer frafall av jenter i skolen og gjør dem rustet for arbeidslivet. Utdanningen må ha god kvalitet, fortsetter Øie.

Plan er også positive til at regjeringen vil øke støtten til global helse med 400 millioner kroner. Én av tre jenter i verden utsettes for fysisk eller seksuell vold, og hvert år dør 70.000 jenter i alderen 10–19 år av komplikasjoner relatert til graviditet og fødsel.

– Økningen i bistandsbudsjettet til arbeid med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er viktig for likestilling og kampen mot barneekteskap, fremhever Øie.

Hvert år gifter 15 millioner jenter seg før de fyller 18 år. I følge FNs bærekraftsmål skal verden få slutt på barneekteskap innen 2030.

– Barneekteskap er et stort globalt problem som fører til overgrep, helseproblemer, fattigdom og tap av skolegang for millioner av jenter. Vi mener at Norge nå må ta politisk lederskap i det globale arbeidet mot barneekteskap og tilby faglig bistand til utvikling av barns rettsvern, slik en enstemmig utenrikskomité etterspurte i 2014, sier Øie.

Plan International er en global bistandsorganisasjon som jobber for at alle barn skal ha like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Vi jobber i mer enn 50 land og driver prosjekter i 55.000 lokalsamfunn verden over. Vi jobber særlig med barns beskyttelse mot vold og overgrep, forhindre barneekteskap, få unge ut i arbeid, og for tenåringsjenter i kriser.

Følg pressemeldinger fra Plan International Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plan International Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plan International Norge