Porsgrunn Kommune vant årets Akan-pris

22.11.2016 08:38 | AKAN

Hvert år deler Akan kompetansesenter ut Akan-prisen, en pris som går til en virksomhet som har jobbet svært godt rusforebyggende. Det er 21.gang den deles ut og i år går prisen til Porsgrunn Kommune.

Utfordringer knyttet til alkohol, spill og medikamenter kan få konsekvenser for arbeidsmiljøet, sikkerheten på jobb, effektiviteten og ikke minst for enkeltmennesker. Virksomheter, både offentlige og private, ser nytten av å være i forkant og jobbe rusforebyggende. Dette gjør at man i større grad kan forhindre at problemer oppstår, samtidig som det ruster ledere og medarbeidere til å reagere og agere på bekymringer. Porsgrunn kommune jobber svært målrettet for å klare nettopp dette

-Noen av grunnen til at Porsgrunn kommune lykkes er fordi det rus- og avhengighetsforebyggende arbeidet er partsforankret og en del av kommunens systematiske HMS-arbeid. I tillegg jobber de fortløpende med å få ansatte til å gi bekymringsmeldinger og ledere til å ta den nødvendige samtalen, sier Elisabeth Ege, direktør Akan kompetansesenter.

Betydningen av å jobbe med kultur, åpenhet og samtaletrening for medarbeidere og ledere er stor. En representativ undersøkelse gjennomført av YouGov i vår, på vegne av Akan kompetansesenter, viste at 4 av 10 ledere hadde vært bekymret for at én eller flere medarbeidere drakk for mye. 25 prosent av lederne som hadde vært bekymret valgte å ikke gjøre noe fordi de ikke visste hva de skulle gjøre.

-Vi sier ofte at gevinsten ligger i åpenheten. Meningen bak det ordtaket er å bygge ned terskelen for å snakke sammen. Dette innebærer å kunne si ifra dersom man selv trenger hjelp eller om man er bekymret for en medarbeider. At Porsgrunn kommune oppfordrer ansatte til å komme med bekymringsmeldinger dersom de er bekymret og at de har gjennomført samtaletrening i den nødvendige samtalen for ledere, vitner om at de jobber svært godt for å få på plass en åpenhet rundt temaet rus, avslutter Ege.

«Du, av alle» – sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen17.11.2016 11:47Pressemelding