Populært nyttårsforsett: å bli frivillig i en organisasjon

Nå renner det inn med meldinger fra folk som ønsker å bli frivillige, til organisasjoner over hele landet. Den første uka i 2019 har det kommet inn over 900 meldinger gjennom Frivillig.no til de 2000 organisasjoner, lag, frivilligsentraler, festivaler, menigheter og foreninger som er registrert der. Det er 3 ganger mer enn en normal uke.

Folk melder seg særlig til temaer rundt barn og eldre. Men det er god spredning i tematikk og geografi.

Nyttår er en tid for ny start og ambisjoner, mange melder seg opp på treningssenter, slutter å røyke eller bestemmer seg for å gjøre flere lekser. Men statistikk fra Frivillig.no de siste årene viser at også veldig mange bestemmer seg for å engasjere seg som frivillig, for å engasjere seg i noe større enn seg selv.

– Det er spennende å se at nyttårsforsetter kan handle om å bidra for andre, og at så mange er engasjert og gjerne vil være med om de ser mulighetene, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen.

Frivillig.no har de siste 3 år vært et nasjonalt gratis rekrutteringsverktøy for alle frivillige organisasjoner i Norge. Det er nå over 2000 organisasjoner, lag og foreninger som bruker siden som en inngangsport for nye frivillige. I 2018 kom det tilsammen inn over 19 500 meldinger fra folk som ønsket å bli frivillige.

Mer om Frivillig.no her: http://om.frivillig.no/

Spør oss gjerne mer om frivillighet, trender og ferske tall fra årets engasjementsbølge første uka i januar.

Geografisk spredning for besøk på Frivillig.no første uka i januar 2019
Besøk på Frivillig.no i 2018 (2017 i stiplet linje)

Speiderleder Mohamad fra Rjukan/Syria fikk frivillighetspris av Kronprinsparet5.12.2018 20:23:09 CETPressemelding

Finalister til den nasjonale prisen Årets nykommer i frivilligheten21.11.2018 09:00:00 CETPressemelding