Politisk streik mot bemanningsbransjen!

Onsdag 15.november blir det politisk streik mellom kl 13 og 15.30 mot bemanningsbransjen! Kl 14 blir det markering foran Storinget. 6 fagforeninger innen byggebransjen har sammen LO i Oslo tatt initiativ til denne politiske streiken, som nå har fått støtte fra alle LO forbund, samt LO ledelsen. Arbeiderpartiet, Rødt og SV har levert ulike forslag som imøtekommer kravet i den politiske streiken.

Appellanter foran Stortinget: Arild Grande – Arbeiderpartiet, Bjørnar Moxnes – Rødt, Audun Lysbakken – SV, Per Olaf Lundteigen – SP, Steinar Krogstad – nestleder Fellesforbundet, Jan Olav Andersen – leder El og It forbundet

Bemanningsbransjen var ment å erstatte faste ansatte ved sykdom og permisjoner, men har ført til fullt frislipp der løsarbeiderkontrakter dominerer. Det har ført til at bemanningsbransjen nå:

• Er største arbeidsgiver på mange byggeplasser
  • Fortrenger faste ansettelser i så stort omfang at en ikke lenger kan si at faste ansettelser er hovedregelen
  • Gir usikre arbeidsforhold uten garanti for fast lønn
  • Ikke tar inn lærlinger eller driver fagopplæring
  • Fører til dårligere produktivitet
  • Daglige lovbrudd på Arbeidsmiljøloven
  •

Innleie har blitt et så stort problem at viktige samfunnsmessige hensyn står på spill. Derfor krever vi at politikerne tar i bruk forskriftsadgangen som ligger i dagens Arbeidsmiljølov § 14-12 pkt 5: Et forbud mot innleie fra bemanningsbyråer innen byggebransjen i Oslofjord-området.

Kontakter

Joachim Espe, leder av Fellesforbundet avd 605 Rørleggernes fagforening, 93451131 og joachim@rfag.no
Markus Hansen, leder av Heismontørenes fagforening, 94890389, leder@heis.no

Om Rørleggernes fagforening

Rørleggernes fagforening
Møllergata 24

Følg saker fra Rørleggernes fagforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Rørleggernes fagforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.