Politisk kaos gjør valgkampen til en thriller

Kaoset på borgerlig side åpner muligheten for et historisk maktskifte i Bergen. Nå kan Harald Schjeldrup i spissen for et Ap medvind sikre byrådslederen for første gang på over 20 år. Hvem som blir ordfører er imidlertid helt åpent og gir gode odds for din favoritt.

Bergenspolitikken har lignet mer på en såpeopera enn noe annet siden Monica Mæland ble næringsminister. Situasjonen har vært preget av kaos, byrådsavganger og rot. På toppen av det hele er ordfører Trude Drevland sterkt svekket av den siste tidens skandaler. De borgerlige serverer dermed opposisjonen med Arbeiderpartiet i spissen en historisk mulighet til å ta makten i den «blå byen».

- I kjølvannet av det borgerlige kaoset har de rødgrønne ledet på vårens meningsmålinger. Men skulle vi få et maktskifte i byrådet, er det fortsatt svært usikkert hvem som får ordføreren. Både Arbeiderpartiet og Høyre er trolig villige til å forhandle bort sine ordførerkandidater mot å få byrådslederen. Det gjør flere kandidater aktuelle, blant annet SVs kandidat Oddny Miljeteig, samt Krfs kandidat Dag-Inge Ulstein, sier Daniel Vassbund, markedssjef i NordicBet.

Et fortsatt blått styre forutsetter imidlertid at sentrum holder seg samlet, og at Krf vender tilbake til Høyre dersom de kommer i en vippeposisjon. Samtidig er Arbeiderpartiet sannsynligvis også avhengig av samarbeid med Krf og at Miljøpartiet De Grønne støtter den rødgrønne blokken.

Den kaotiske situasjonen gir gode muligheter for å sitte igjen med en pen avkastning dersom du tipper rett på hvem som vinner. Tror du Høyre klarer å klamre seg fast til både byrådslederen og ordføreren, får du 1.80 i odds på Martin Smith-Sivertsen og hele 3.00 i odds på Trude Drevland. Skulle det bli et historisk maktskifte vil du sitte igjen med 100 kroner i gevinst dersom du satser en hundrelapp på Harald Scjheldrup som byrådsleder. Tror du imidlertid Miljøpartiet De Grønne får historisk innflytelse og selger seg voldsomt dyrt til en av blokkene, får du hele 9 900 kroner i gevinst med en hundrelapp på Sondre Lindholm Båtstrand.

Ordfører i Bergen etter kommunevalget 2015

Trude Drevland (H) 3.00